BAU München și Domotex Hanovra 2019

Pardoseli » Evenimente | 14 martie 2019

 

La începutul acestui an, în ianuarie, am avut două târguri de nivel european și mondial, cu miză pentru piața pardoselilor: BAU München (se defășoară o dată la doi ani) și, desigur, DOMOTEX Hanovra (anual). Sunt manifestări la care toți marii producători țin să vină cu noutăți, inovații, prețuri competitive. Prezența noastră la aceste târguri a devenit oarecum obișnuită, pentru că aici pot fi înțelese trendurile și piața de pardoseli, ”la sursă”. Iar prezența vizitatorilor români a fost, ca de fiecare dată, numeroasă; la standurile expoziționale ne-am mai întâlnit cu mulți reprezentanți din România ai marilor producători.

 

BAU München 2019, desfășurat în perioada 14 – 19 ianuarie, a înregistrat noi recorduri: în spații cu o suprafață totală de 200.000 de metri pătrați, au expus 2.250 de expozanți (față de 2.120 la ediția anterioară, în 2017) din 45 de țări. Numărul vizitatorilor a ajuns la 250.000, dintre care cei din afara Germaniei (peste 150 de țări) au fost circa 85.000 (80.500 în 2017). Toate acestea consolidează poziția târgului ca eveniment de nivel mondial pentru arhitectură și construcții, cu prezența a numeroși profesioniști ai branșei - practic unul din patru vizitatori este architect, inginer sau alt tip de specialist. Conform aprecierilor enunțate de organizatori, de un interes deosebit s-au bucurat soluțiile pentru automatizarea clădirilor și segmentul IT, deci transformarea digitală a construcțiilor noi sau existente. În acest sens, organizatorul Messe München a prezentat conceptul digitalBAU, un nou tip de târg comercial, pus la punct în cooperare cu asociația germană de software pentru construcție BVBS (Bundesverband Bausoftware). Acesta va avea loc pentru prima dată în februarie 2020, La Köln, fiind destinat proiectanților, firmelor de construcții și altor specialiști.

O nouă secțiune și o temă cheie a expoziției din acest an a vizat tehnologiile noi de construcție și iluminarea; s-a pus accentul pe integrarea diferitelor aplicații, cu o notă deosebită pe influența luminii în arhitectură.

BAU 2019 a fost deschis oficial de către Gunther Adler, secretar de stat la Ministerul Federal German pentru Interne, Construcții și Comunitate (BMI), care a ținut un discurs despre importanța construcțiilor în economia germană și mondială. Ministerul menționat a organizat el însuși o conferință pe tema clădirilor viitorului, bazate pe eficiență energetică, o calitate superioară și digitalizare.

În cadrul târgului, unul dintre imensele pavilioane din complexul expozițional München a fost amenajat ca ”Digital Village”, sub motto-ul "Conectăm, maximizăm, inspirăm", iar start-up-urile au avut ocazia de a-și prezenta conceptele de afaceri. Acest ”Digital Village” va fi prezent și la digitalBAU 2020.

La un nivel ridicat a fost și gradul de satisfacție al vizitatorilor, opiniile lor fiind centralizate în cadrul unui sondaj de opinie Gelszus: 97% dintre expozanții care au participat la studiu au evaluat târgul drept ”bun” sau "excelent", 95% au fost de părere că BAU este cel mai important târg pentru acest sector, iar 94% au fost extrem de mulțumiți de calitatea vizitatorilor.

Cei mai mulți vizitatori au fost din țara gazdă, desigur, urmată de țări vecine precum Austria, Elveția și Italia. Statisticile au înregistrat o creștere a numărului de vizitatori din Federația Rusă (peste 4.000 în acest an) și China (peste 3.500); Israelul, care a avut un stand impozant în zona IT, s-a clasat de asemenea printre primele zece țări ca număr de vizitatori.

 

Recenta ediție DOMOTEX, cea mai importantă expoziție mondială pentru covoare și pardoseli (11-14 ianuarie), și-a confirmat reputația de punct nodal pentru afaceri, inovații și tendințe. Peste 1.400 de expozanți din mai mult de 60 de țări (circa 90% dintre ei companii internaționale) au venit la Hanovra pentru a începe anul 2019 cu afaceri de succes. Suprafața alocată standurilor a fost de peste 92.000 mp. Aproape 90% dintre participanții au fost persoane cu autoritate decizională, ceea ce arată nivelul ridicat al manifestării - fapt confirmat și de expozanți. Conform organizatorilor, creșterea concentrației de piață a produs totuși o scădere a prezenței vizitatorilor, dar sondajele au arătat că situația comenzilor a rămas constantă, volumul achizițiilor per vizitator înregistrând o creștere. Aproximativ 70% dintre participanți au fost din afara Germaniei - un semn clar al caracterului internațional al târgului. În ceea ce privește profilul vizitatorilor, participarea a fost deosebit de consistentă din partea comercianților cu ridicata și cu amănuntul. Cifrele au arătat, de asemenea, o creștere a prezenței arhitecților, designerilor de interior și oamenilor de afaceri.

În Pavilionul 13 al complexului expozițional din Hanovra a avut loc ”Treffpunkt Handwerk”, un hub al specialiștilor și meseriașilor cu calificări superioare, eveniment devenit popular printre designerii de interior, montatorii și finisorii de pardoseli. În zona de demonstrații practice au putut fi văzute aplicații inovative pentru pardoseli, scule și unelte performante care au fost testate de participanții interesați.  

 

*****

 

Forbo Flooring Systems, companie prezentă la BAU,a introdus pe piață la acest început de an noile colecții Marmoleum Marbled, care completează Marmoleum Solid și Linear. Cu două noi modele, Terra și Splash, gama e extinsă cu efecte vizuale inovatoare ce dau valoare suplimentară portofoliului Forbo. Asemeni colecției existente Solid, noua gamă Marmoleum Marbled se remarcă prin scăderea emisiilor de CO2 (cu 4 grame pentru fiecare metru pătrat de material). Această performanță unică este asigurată prin eliminarea totală a emisiilor de CO2 în întregul lanț de producție, fiind vizat și dioxidul de carbon absorbit de materialele naturale precum plante, copaci și recolte.

 

Küberit, lider al pieței de profile din alamă, aluminiu și oțel pentru pardoseli și pereți, a lansat la târgul BAU (ca și la Domotex – Hanovra, în intervalul 11 – 14 ianuarie) noul sistem de profile cu tehnologie patentată 4.0, respectiv un nou sistem clip pentru laminat și parchet, ce oferă deopotrivă un confort ridicat la aplicare și un montaj foarte stabil. Sistemul se poate adapta la mai multe și mai diverse situații de montaj, fiind totodată în trendul actual al suprafețelor netede.

 

PCI, unul dintre brandurile deținute de marele producător de materiale pentru construcții BASF, a venit la München cu noi soluții pentru realizarea de finisaje pentru interior și exterior. Aplicarea plăcilor ceramice, de sticlă, mozaic sau piatră se face în sisteme complete, care țin cont de existența umidității, incluzând hidroizolații și sigilanți. De asemenea, în portofoliul PCI sunt prezente produse profesionale pentru piscine și centre Spa, utile la execuția suprafețelor ceramice în diverse condiții de șantier.

 

Brandul de termoizolații Ursa a fost prezent în standul comun al grupului Xella. Un aspect important pus în evidență a fost lipsa aditivilor artificiali și a formaldehidelor din compoziția produselor, ceea ce face ca acestea să fie ideale pentru construcțiile ecologice, prietenoase cu mediul și cu sănătatea utilizatorilor, inclusiv a celor care suferă de alergii. Este un argument în plus pentru care termoizolațiile Ursa se bucură de un succes tot mai mare pe piața europeană, inclusiv românească.  

 

BAU München a fost un bun prilej pentru reprezentanții Sika din Germania, dar și toată Europa, pentru a se întâlni și a schimba impresii despre activitatea lor. Totodată, au fost prezentate ultimele noutăți, produse lansate pe piața occidentală, precum cele de protecție la incendiu a clădirilor, inclusiv aflate în renovare, ori cele pentru etanșare, reparație și adezivi. Pe lângă performanțele ridicate, aceste produse vin cu caracteristici ecologice superioare.

 

Compania poloneză Decora, prezentă și pe piața românească, a fost prezentă atât la DOMOTEX, cât și la BAU, cu noua gamă de pardoseli vinilice rigide Amaron Concrete Design, cu HD Mineral Core. Pe lângă proprietățile superioare ale acestui material inovativ, produsul are cele mai mari dimensiuni pe segmentul pardoselilor flotante. ”Pardoselile HD Mineral Core sunt cunoscute în întreaga Europă datorită durabilității și stabilității dimensionale, dar și pentru designul lor cu aspect de lemn”, arată directorul general al Decora SA – South Europe, Monica Obeadă. La aceste târguri au mai fost promovate binecunoscutele accesorii pentru pardoseli sub marca Arbiton, precum izolațiile acustice din poliuretan cu minerale sau noi modele de profile.

 

În standul de 400 mp al companiei Egger de la BAU München au fost expuse numeroase tipuri de panouri pe bază de lemn, destinate construcțiilor și amenajărilor interioare, accentuând intrarea designului în era digitală. Orice amenajare începe pe computer, prin configurare, planificare și vizualizare, beneficiind de servicii inteligente, indiferent că vorbim de structuri, de design de interior, mobilier, pardoseli sau produse pentru construcție.  

 

Producătorii Loba și Wakol au planificat pentru participarea la DOMOTEX nu mai puțin de 16 demonstrații practice. Printre noutăți, menționăm baițul pentru potențarea culorilor înainte de aplicarea uleiului, PreTone în nuanțe de maro și negru, uleiul natural cu conținut de ceară MarkantColor, disponibil în 12 nuanțe, sau noile nuanțe în trend pentru HS 2k ImpactOil. Lacul Loba Invisible Protect a fost prezentat de asemenea pentru faptul că păstrează naturalețea lemnului. O premieră este și uleiul natural cu ceară MarkantNature cu aspect de lemn brut, fără a influența culoarea acestuia, protejându-l în același timp de uzură și murdărie. Sub brandul Wakol, ca noutate remarcăm adezivul silanic pentru PVC și cauciuc MS 550, aplicabil atât la interior, cât la exterior, rezistent chiar și în spații frigorifice – un produs unic pe piață.

 

La BAU München am avut plăcerea de a ne reîntâlni cu producătorul de fibre pentru betoane și mortare Romfracht, unul dintre puținii producători români prezenți la acest eveniment. Am stat de vorbă cu domnul Florin Florian, reprezentantul companiei, care a accentuat importanța târgurilor internaționale în promovarea vânzărilor și a noilor soluții în domeniu. Fibrele din metal și polipropilenă sunt considerate în prezent o soluție excelentă pentru armarea eficientă a structurilor de beton, dar și pentru șape cu o rezistență superioară la trafic, în orice domeniu: industrial, comercial, rezidențial etc.  

 

În standul Gerflor de la BAU München am putut vedea noua colecție de linoleum Lino Art Urban, produsă sub brandul DLW, cu nuanțe în trend și tratamente de suprafață care îi sporesc rezistența la trafic, indentație sau agresiuni chimice. Pe zona de pardoseli vinilice, a fost promovată noua serie de LVT Creation, cu 58 de modele, având aspect de lemn și minerale, respectiv noi dimensiuni – inclusiv un format XL, de 23 x 150 cm. Prin gama sa largă de produse, Gerflor poate oferi soluții pentru orice domeniu: rezidențial, medical, sportiv, comercial, învățământ, birouri etc.

  

Uzin Utz Group a fost prezent atât la DOMOTEX, cât și la BAU, cu brandurile sale Uzin, Pallmann, Wolff, Arturo, Codex și RZ care acoperă toate segmentele de punere în operă a unei pardoseli profesionale. Ca de obicei, în toate zilele de târg au avut loc prezentări și demonstrații. Menționăm linia de produse Magic Oil de la Pallmann, cu variante pentru încăperi umede, respectiv variante de colorare și personalizare cu ajutorul grundurilor, respectiv șlefuirea de înaltă fidelitate cu ajutorul mașinii Pallmann Spider.

Sisteme profesionale pentru pardoseli