Beneficiarii vor pardoseli personalizate și de calitate

Pardoseli » Evenimente | 31 decembrie 2018

 

Interviu cu domnul Ioan Bodor, consultant tehnic Executiv Trading, unul dintre primii absolvenți români ai Şcolii de Meserii de la Neustadt an der Aisch

 

Domnule Ioan Bodor, sunteți unul dintre puținii români care au urmat cursurile școlii de la Neustadt an der Aisch, încă de acum 10 ani. Care era la noi situația pregătirii profesionale atunci și care este acum?

Într-adevăr, în 2008, cu ajutorul E.U.F.A (Asociația Europeană pentru Promovarea Pregătirii Profesionale a Montatorilor de Pardoseli) și a conducerii Școlii de Meserii din Neustadt an der Aisch, am făcut un curs intensiv de pregătire, pentru cunoașterea sistemului dual de învățământ, care se practică în Germania. Este un sistem care funcționează foarte bine, de mai bine de 50

de ani. Acest gen de școlarizare este susținut în egală măsură de statul german și de firmele care trimit acolo tineri pentru a deveni meseriași. Am încercat să facem același lucru și la noi, dar ne-am lovit în permanență de birocrație și de nepăsare din partea autorităților.

Situația profesiei de parchetar sau “pardoselist” este cam la fel, ca și acum 10 ani. Ca pregătire profesională, nu s-a avansat decisiv. Au fost încercări, precum școala de la Brașov, o inițiativă de toată lauda, dar nu au funcționat și nu cred că ar putea funcționa în sistem privat ceva. Din 12 elevi cu care s-a început, au terminat doi, dintre care unul a plecat în Italia. Dacă statul român ar înțelege și ar ajuta, pot spune că în 5-7 ani ar ieși pe piață montatori foarte bine pregătiți. Avem sprijinul necondiționat al domnului Heiz Brehm, președintele EUFA P+F, un bun prieten al țării noastre, un om care ne-a ajutat din 2007 și până acum în tot ce a însemnat organizarea și funcționarea de concursuri și evenimente de profil în România.

Totuși, un lucru îmbucurător este faptul că din partea firmelor de profil există interes. Am discutat cu foarte multe firme din țară și sunt extrem de interesate să trimită tineri la specializare, cu condiția să existe o școală susținută și de statul român. Majoritatea firmelor care activează acum pe piață sunt cele care au înțeles că numai respectându-ți angajații, deci montatorii, poți să-i păstrezi și să te poți baza pe o echipă de montaj care adună experiență zi de zi, ani la rând. Asta înseamnă în primul rând să fie plătiți bine, ca să nu mai aibă motive să plece din țară. Numai așa

poți să oferi servicii de care clientul să fie mulțumit.

 

Este o meserie care aduce provocări?

Provocări? Sigur ca da. Multe. Și din punct de vedere tehnic, dar și din punctul de vedere al calității. Arhitecții și designerii vin cu tot mai multe idei, și din ce în ce mai multe provocări pentru firmele de montaj. Dar, până acum, toate proiectele în care am fost implicat, împreună cu firmele de profil, au fost duse la bun sfârșit. Meseriașul român este harnic și inventiv; dar este important ca și furnizorul de materiale să-i fie altături, cu soluții pentru orice problemă.

 

Sunt folosite corect materialele de montaj de către montatorii din România? Unde se greșește cel mai adesea?

În privința folosirii materialelor de montaj și finisare a pardoselilor, pot spune că lucrurile se îmbuntățesc în fiecare an. Sunt încă montatori cărora nu le pasă cu ce fel de adeziv lipesc sau cu ce fel de lac finisează, dar pot spune cu mâna pe inimă că lucrurile stau cu totul altfel decât acum 10 ani; ca să nu vorbim de perioada de început, de după 1989, când nu găseai nici măcar adeziv, darămite produse profesionale pentru finisare. Văd în fiecare an sute de șantiere și lucrări, mai complicate sau mai simple; ca montator, peste tot trebuie să acorzi aceeași atenție detaliilor, și mai ales să folosești corect produsele pentru montaj sau finisare.

Lucrurile s-au îmbunătățit pentru că firmele producătoare de materiale pentru montaj, care se respectă, fac seminarii și traininguri pentru montatori, în care se arată cum se pot folosi corect aceste produse. Încet - încet, montatorii învață că, numai respectând aceste proceduri, poți avea garanția unei lucrări bine efectuate, deci calitate. Și pentru că am pomenit de calitate, să știți că și clientul final știe din ce în ce mai mult ce să ceară. Aceasta se datorează în bună măsură internetului, pentru că aproape orice viitor beneficiar se informează mai întâi, citind pe site-urile de profil. Este un lucru bun, pentru că în felul acesta este mai greu de păcălit de către “meseriașul Dorel”. Din informațiile mele, în România sunt prezente aproximativ 27 de firme care produc materiale pentru montajul și finisarea pardoselilor, dintre care 5 sunt românești. Concurența este mare, dar și benefică pentru clientul final. Mai devreme sau mai târziu, cererea pentru calitate face selecția și vor rămâne doar cei mai buni. Nu în ultimul rând, ar trebui spus că tot mai multe firme de montaj investesc în aparate, mașini, unelte și scule profesionale, ceea ce aduce un plus de valoare lucrării, dar și eficiență și rentabilitate. Fără scule adecvate, este foarte greu să mai poți da randament și să obții calitatea care se cere în ziua de azi.

 

Există decalaje sau diferențe de calitate între montajele din România și cele din țările Vestului?

Cunoscând foarte bine și cum se lucrează în țările din vestul Europei, pot spune că există diferențe generale de calitate, și acesta din două motive. În primul rând, acolo marea majoritate a firmelor au ca angajați, pe lângă maistru, echipe formate din muncitori specializați la școli de meserii, care respectă întru totul ce au învățat în cei trei ani de școală, referitor la folosirea corectă a meterialelor. În al doilea rând, este vorba de atenția pentru detalii, care este învățată tot la aceste școli de meserii. Totuși, din experiența mea de peste 28 de ani în această branșă, vă pot spune cu siguranță că și meseriașii români sunt deseori la fel de buni ca și cei din Vest și poate chiar mai buni, pentru că și aici există lucrări făcute cu mare finețe și exactitate, chiar dacă ei nu au avut norocul să se specializeze la școli de meserii. Românul este inventiv și harnic, de aceea eu am mare încredere că în următorii ani lucrurile se vor îmbunătăți.

În privința materialelor, aici este o altă discuție. Și tot statul român ar trebui să ne ajute, să nu mai permită intrarea în țară a produselor neconforme, a produselor care contravin legislației europene în ceea ce privește protecția mediului și să se verifice ca rețetele originale să fie respectate ca și în țara de origine. Vă dau doar un exemplu: în Germania , dacă o firmă este depistată că folosește un produs care contravine protecției mediului, dar există alternativă și ar putea folosi un produs ecologic, firma în cauză poate primi o amendă atat de mare, încât ar putea da faliment. De aceea, toate firmele de profil din vestul Europei folosesc de câțiva ani numai

produse care protejează mediul și implicit sănătatea montatorilor și a beneficiarilor.

Din păcate, legislația din România este foarte ambiguă și, de aceea, neexistând clarificări și norme bine puse la punct, în cazul unui diferend juridic, nu se poate stabili cu exactitate a cui este vina. Aici mai avem de lucrat și asta ar trebui să dea de gândit în primul rând celor care folosesc zi de zi aceste materiale, deci firmelor de montaj.

 

Care sunt materialele momentului (ca strat final de pardoseală) și încotro credeți că se îndreaptă industria din acest punct de vedere?

Nu aș putea spune că s-au produs schimbări majore în privința materialelor ca pardoseală finită, dar sunt câteva de care trebuie să ținem seama, pentru că vin puternic din urmă. De exemplu, pardoselile pe bază de plută se cer din ce în ce mai mult, în diferite forme și modele. Pluta este un material moale, cald și prietenos cu mediul, iar în ultimii ani și-au deschis afaceri în România aproximativ 14 firme care comeriaclizează acest tip de produs. Ar trebui să amintesc aici și de noul trend legat de pardoselile cu dos din plută și suprafață de uzură din PVC, foarte rezistente și cu un aspect care prezintă interes pentru toate categoriile de clienți. Un avânt important l-au luat pardoselile din PVC, care se montează cu precădere în spații cu profil medical sau comercial. Și dacă tot am făcut comparația între Vest și Est, trebuie să spunem că acolo se montează în acest gen de spații mai mult linoleum, decât PVC, pentru că linoleumul este un produs natural, în comparație cu PVC-ul, care este un produs chimic, un material plastic mai moale, dar care are o rezistență mai mare la trafic.

Apoi, ar fi de menționat pardoselile supraînălțate, care prind din ce în ce mai mult. Sunt ușor de montat și relativ ieftine în comparație cu șapele de egalizare pe care le știm deja cu toții. Pe acest tip de pardoseală se poate monta de la parchet până la orice tip de pardoseală elastică. De asemenea, sunt la modă mai nou și pardoselile pe bază de poliuretan și cele epoxidice. Au un design modern, sunt foarte rezistente și relativ ușor de aplicat.

Dacă vorbim despre pardoselile cu destinație rezidențială, aici suntem aproape ca și în urmă cu câteva… sute de ani. Parchetul din lemn rămâne cea mai cerută soluție. Indiferent că vorbim despre parchet stratificat sau masiv, lemnul rămâne principala cerință în materie de pardoseli rezidențiale. Ceea ce s-a schimbat în principal este finisajul. Se cere din ce în ce mai mult un finisaj personalizat, în sensul că mulți clienți și-ar dori un aspect pe care să nu îl mai aibă altcineva. Firmele specializate de execuție care doresc personalizare pot să ofere un finisaj de mare calitate, indiferent că vorbim despre lac sau ulei - bineînțeles că acest lucru implică și firmele producătoare. În ultimii ani, aceste firme și-au dezvoltat atât de mult oferta, încât au ajuns să ofere variante de culori în sute de nuanțe.

Parchetul stratificat se cere din ce în ce mai mult, în foarte multe variante de culoare. Din fericire, câțiva producători de parchet din România au înțeles acest lucru și au achiziționat utilaje performante, cu care produc parchet stratificat. Sunt în acest moment cel puțin 7 firme autohtone care se pot lăuda că produc un parchet de mare calitate.

Totuși, parchetul masiv rămâne pe primul loc în ceea ce privește cererea venită de la clienții cu exigențe ridicate.

Aici intervine “mâna” meseriașului, iar el trebuie să știe nu numai să-l monteze corect, dar și să îl șlefuiască, să îl finiseze corect din punct de vedere tehnic. De aceea, priceperea parchetarului joacă un rol extrem de important în asemenea cazuri. În acest sens, o spun încă o dată: participarea la seminarii și traininguri organizate de firmele producătoare de materiale de montaj este foate importantă, pentru că, deocamdată, numai aici se poate învăța cu adevărat cum se pot monta și finisa corect pardoselile.

 

Ce tipuri de beneficiari ați întalnit la lucrări? Care sunt cei mai dificili?

Ca tipologii de beneficiari, pot spune ca în ultimii ani aceștia s-au schimbat în bine pentru meseriașii care au mână bună, spre nefericirea celor care lucrează doar pentru câștigul imediat. Cum spuneam mai devreme, beneficiarii devin din ce in ce mai informați, deci nu îi mai poți duce cu vorba. Trebuie să oferi clientului exact ceea ce-și dorește, adică o pardoseală personalizată și de calitate. Din punctul meu de vedere, nu există client dificil sau comod. Toți ar trebui să fie la fel, adică mulțumiți atunci când lucrarea este finisată.

Sisteme profesionale pentru pardoseli