Domotex Hanovra 2018 – un târg al inovațiilor, reinventat el însuși

Pardoseli » Evenimente | 07 martie 2018

 

Târgul Domotex 2018, desfășurat în perioada 12 - 15 ianuarie la Hanovra - Germania, a înregistrat și anul acesta creșteri la anumiți ”parametri”, precum numărul de expozanți și suprafața alocată acestora (un pavilion în plus fața de ediția anterioară), ca o confirmare a efortului organizatorilor de a da celui mai mare eveniment expozițional din lume pentru pardoseli un aspect mai proaspăt, mai modern, mai trendy. Sub sloganul ”Unique Youniverse”, târgul a reunit nu mai puțin de 1.615 de expozanți (au fost 1.400 în 2017), care au atras peste 45.000 de vizitatori din 100 de țări, în general specialiști, oameni de afaceri și arhitecți sau designeri interesați de noutăți tenologice, trenduri și oportunități de business. Am participat cu deosebit interes la acest târg, unde ne-am întâlnit cu principalii actori mondiali din piață, reprezentați și în România; ne-am întâlnit de asemenea cu numeroși vizitatori români, la fel ca în anii precedenți - dar parcă mai mulți totuși anul acesta, atrași de o concentrare impresionantă de companii de prim rang, toate având ceva de spus în domeniul pardoselilor de orice fel.   

 

Noul Domotex a fost abordat de piața globală a pardoselilor cu un interes fără precedent; au fost închiriați 106.000 de metri pătrați, o cifră record, iar organizatorul Deutsche Messe a considerat târgul un succes complet, accentuând rolul lui în identificarea și dezvoltarea de noi idei personalizate pentru designul interior, chiar pentru stilul de viață actual.

Designerii, arhitecții și artiștii plastici preocupați de design au avut ocazia să își promoveze concepțiile estetice în cadrul expoziției speciale Framing Trends, respectând tema principală, Unique Youniverse. Folosind noile tehnologii 3D, tineri designeri au explorat subiectul individualizării spațiului în 20 de camere diferit ”încadrate”. Manifestarea a fost de asemenea vizitată de numeroși arhitecți prestigioși care au susținut prezentări de proiecte, concepte integrate și conferințe pe anumite teme de interes general, accentuând extraordinarul rol practic și estetic al pardoselilor în cadrul amenajărilor interioare sau exterioare.  

 

Domotex în cifre

Mai mult de 65% din cei 45.000 de vizitatori ai evenimentului au venit din străinătate - circa 60% din ei provin din Europa, aproximativ 25% din Asia și 11% din America. Participarea din Statele Unite, America de Sud și Centrală a crescut, accentuând valențele internaționale ale târgului. Majoritatea vizitatorilor au fost dealeri cu atribuții comerciale sau tehnice, arhitecți sau designeri de interior, montatori cu un grad ridicat de specializare, mulți dintre ei cu putere decizională în cadrul companiilor pe care le-au reprezentat.

 

Cu ajutorul unui ecran special și al unui hotspot 3D instalat, vizitatorii au putut urmări o sinteză a tuturor trendurilor înregistrate la Domotex, facilitate care s-a bucurat de un mare succes, ceea ce i-a determinat pe organizatori să ia decizia de a implementa ideea și la viitoarele manifestări. Utilizarea realității virtuale ca instrument de design, de experimentare, a reprezentat un subiect intens dezbătut, inclusiv în cadrul conferințelor susținute în fața vizitatorilor. Iată în continuare cîteva dintre cele mai importante manifestări ale târgului:

·         Zona de conferințe a beneficiat și de prezența unor vedete ale domeniului Home & Deco, precum  autoarea de blogg Holly Becker, care a explicat cum se poate realiza o colaborare mai bună între producători și factorii de diseminare a informației în piață, pentru a comunica mai eficient și mai direct cu publicul larg.

·         O nouă deschidere spre inspirație a fost oferită în cadrul Zilelor Atelierelor de Artă, participanții fiind invitați să experimenteze personal culori, nuanțe, materiale și să creeze cu cărbune și hârtie cerată noi modele de finisaje pentru amenajări interioare.

·         La așa-numitele ”FloorCODES WorkLabs” ale Institutului de Cercetare a Tendințelor Internaționale (Universitatea de Științe Aplicate și Artă din Hildesheim, Germania), participanții au avut ocazia să aplice metode specifice cercetării institutului pentru a genera scenarii vizionare pentru viitoarele pardoseli.

·         Premiile Carpet Design, recunoscute pe plan internațional, au fost acordate pentru opt categorii diferite, fiind selectate cele mai frumoase covoare cu semnătură de designer din lume.

·         La fiecare categorie de finisaj (parchet, mochetă, PVC, cauciu etc.), expozanții au organizat continuu demonstrații de punere în operă, cu sfaturi pentru beneficiari și dezvăluirea de secrete ale meseriei pentru specialiștii prezenți.

 

Următoarea ediție a târgului Domotex va fi organizată în perioada 11-14 ianuarie 2019, tot la Hanovra.

 

 

 

La târgul Domotex – Hanovra, în Hala 13, pe lângă noile profile și inovații, Küberit a prezentat un  concept integrat de servicii adiționale pentru comercializarea și punerea în operă a produselor, accentuând atât rolul de lider al pieței pe acest segment, cât și cel de partener cu înalte standarde de calitate pentru montatori și clienții finali. Astfel, prducătorul german vine în sprijinul montatorilor și dealerilor cu noi strategii de vânzare, soluții viabile, transparente și avantajoase, evidențiate printre altele în cadrul unui program de instruire. Se are în vedere o simplificare a clasificării produselor, ambalaje mai rezistente, pachete complete, cu toate accesoriile, pentru a eficientiza lucrul montatorilor. Revenind la noile produse,  Küberit a promovat la Domotex sistemul 845 pentru protecția marginilor de treaptă, potrivit straturilor finale cu grosime de până la 3 mm (LVT de pildă), cu margine rotunjită și inserții decorative care asigură și o mai bună aderență. Din aceeași gamă, cu dimensiuni ușor diferite, fac parte modelele 844 și 846, toate fiind realizate din aluminiu, cu aspect de oțel inoxidabil sau argintiu. Tot în acest context a fost prezentat patentul PPS® – Champion 4.0, din aluminiu de înaltă calitate, varianta îmbunătățită din 2017 care permite o fixare mai exactă și mai elegantă a pardoselilor din lemn, laminat, stratificat sau plută de diferite grosimi (preluarea unei diferențe de nivel între 6,5 și 16 mm). Instrucțiunile detaliate pentru montajul profilelor, dedicate specialiștilor, sunt popularizate în clipuri video puse la dispoziție  oricui este interesat.    

 

În standul Forbo - Eurocol am avut ocazia de a vedea mai multe mostre ale noilor pardoseli turnate, comercializate sub brandurile BetonDesign (305), MultiTerrazzo (370) și LiquidDesign (350). BetonDesign presupune un strat final de 1 - 1,5 mm grosime, cu aspectul betonului, dar fără dezavantajele acestuia (praf, murdărire rapidă, crăpare în timp etc.). LiquidDesign este o pardoseală inovatoare, aplicată în stare lichidă, extrem de flexibilă, cu aspect natural, de o mare calitate estetică. În acest moment, poate fi furnizată în 30 de nuanțe atractive. MultiTerrazzo, de asemenea o pardoseală lichidă, fără rosturi, are aspectul unui terrazzo și asigură o înaltă durabilitate, atât la solicitări mecanice sau chimice, cât și la umiditate. Prezentate în ultimele ediții ale revistei noastre, aceste pardoseli se bucură de interes printre designerii și beneficiarii din România care doresc ceva nou și inovativ pentru proiectele lor. Forbo Eurocol înseamnă însă mult mai mult – sisteme complete de produse pentru montarea pardoselilor de orice tip. La standul companiei germane de la Domotex au fost prezenți și mulți specialiști din România, pentru a vedea noile produse și a discuta despre noi colaborări.

 

Centrul atenției în standul de 340 mp al producătorului de laminat EGGER a fost îndreptat către cele două noi colecții, EGGER PRO, pentru distribuitori specializați, și EGGER HOME pentru sectorul DIY. Acestea au fost puse în evidență într-o manieră realistă, simulând amenajări interioare cu diverse destinații (birou, spațiu comercial, baie, camera copilului, bucătărie, camera de zi). Colecțiile ne-au fost prezentate în detaliu de reprezentantul României la acest târg, domnul Cătălin Androne. Au fost evidențiate de asemenea serviciile inovatoare oferite distribuitorilor și clienților finali, precum și noua strategie de brand, aspecte menționate și în cadrul unei conferințe de presă susținută într-una din sălile centrului expozițional din Hanovra. La acest eveniment am avut ocazia să urmărim expunerile conducerii departamentului de marketing de la EGGER: domnii Michael Gerbl, Stefan Plezzer, Ulrich Bühler și Adrian Loinger. Pe fondul unui mediu economic nu tocmai favorabil, divizia de pardoseli a grupului EGGER a raportat pentru prima jumătate a anului trecut o creștere a cifrei de afaceri cu 6,4% față de aceeași perioadă a anului anterior.

 

Producătorii Wakol(materiale pentru pregătirea stratului suport și montajul pardoselilor), respectiv Loba (finisarea pardoselilor din lemn) au avut standuri alăturate în care aproape continuu au fost organizate demonstrații practice, în fața partenerilor prezenți și a publicului larg. Wakol a promovat printre altele adezivul pentru pardoseli din lemn de orice tip MS 292, disponibil în ambalaje practice, sub formă de tub (salam, în limbajul montatorilor de la noi). Tot aici am putut vedea sistemul Wakol Sealing, pentru impermeabilizarea sub straturi de parchet sau pardoseli elastice, respectiv Wakol Z 560, un produs pentru repararea straturilor suport problematice, pentru șape peste hidroizolații sau straturi de separare, cu întărire rapidă (24 de ore). Reprezentanții Loba au scos în evidență liniile Lobahome, pentru întreținerea pardoselilor din lemn în domeniul rezidențial,  și Lobacure UV, o soluție pentru finisarea pardoselilor din lemn cu întărire UV. Tot aici au fost realizate demonstrații cu EasyFillPro, un chit pe bază de apă cu mare capacitate de umplere, dintr-o singură aplicare.

 

Decora, producător de underlay, plinte și profile pentru pardoseli sub brandul Arbiton, și-a expus noutățile și produsele de succes pe o suprafață de 200 mp. Am remarcat printre altele noul underlay ecologic Multiprotec Eco (reducere cu 22% a zgomotului de impact), pardoseala în mai multe straturi HD Mineral Core, pe bază de minerale naturale și polimeri, și underlay-ul pentru pardoseli încălzite Secura Thermo Aquastop Smart.

 

Compania austriacă Murexin și-a amenajat spațiul expozițional în stilul unei cabane din lemn, iar principalele produse promovate au fost bariera de umiditate silanică MS-X 3, șapa autonivelantă pentru înclzire în pardoseală Maximo M 61 și adezivul ecologic de parchet X Bond MS-K 530. De asemenea, Murexin a lansat noul său produs pentru finisarea parchetului Ultra M 88, pe bază de apă, cu un nivel de luciu extrem de scăzut, pentru un finisaj super-mat, ca și când lemnul nu ar fi tratat. Totuși, acesta asigură sigilarea și protejarea lemnului, fiind potrivit pentru lucrări rezidențiale, cât și publice.

 

Producătorul belgian de parchet stratificat Lalegno a accentuat atât designul noilor colecții prezentate la târg, de o mai mare varietate, dar și modalitățile de fabricare: un strat de uzură din lemn de foioase atent selecționat, un substrat din lemn cu creștere rapidă (caracter ecologic), o structură care îi conferă mai multă stabilitate, inclusiv când este folosit pentru încălzirea în pardoseală.  

Osmo se remarcă în peisajul pieței de profil germane și europene prin faptul că este atât producător de pardoseli din lemn, cât și de soluții pentru finisare și întreținere (pionierat în producerea de uleiuri naturale microporoase și finisaje cu ceară). Aceasta denotă o reală cunoaștere a lemnului, cu atât mai mult cu cât istoria acestei companii se desfăoară de-a lungul ultimilor 140 de ani, de când a apărut ca furnizor de lemn și materiale de construcții. La Domotex 2018, Osmo a vorbit așadar despre experiența impresionantă acumulată, dar și despre multitudinea de nuanțe pe care le poate căpăta lemnul prin acoperire, toate naturale și firești.   

 

Steinel, producător german de generatoare de aer cald și pistoale de lipit, a venit la Domotex 2018 cu ultimele variante ale acestor instrumente foarte utile pentru aplicarea pardoselilor elastice. Au fost evidențiate generatoarele de aer cald HG 2320 E, HG 2420 E, HG 2620 E, respectiv scannere de temperatură folosite de unii montatori pentru a evalua gradul de utilizare al suflantelor (controlul temperaturii de aplicare).  

 

Începând cu toamna anului trecut, compania Ter Hürne a adăugat la colecția sa de laminat Trend Line 15 noi decoruri, care reflectă noile tendințe în designul interior și pe care le-am văzut la această ediție Domotex.  Tot aici am văzut mostre de LVT rigid multistrat (placă compozită rigidă), un sortiment care este de asemenea în trend, având o stabilitate dimensională superioară la variații de temperatură. Nu în ultimul rând,  Ter Hürne promovează scările din lemn natural, plăcile unindu-se între ele printr-un sistem cu click.

 

Sub motto-ul ”Discover your Wow – Your world of Wineo”, care să reflecte o perspectivă cuprinzătoare asupra soluțiilor moderne pentru pardoseli, pe o suprafață de 500 mp Wineoa pus în evidență colecții precum cea poliuretanică Purline 1500 (organică, personalizată, fără plastifianți, solvenți sau clor – doar cu materii prime naturale), gama 400 cu decoruri asemănătoare lemnului și pietrei (din vinil de înaltă calitate cu finisaj poliuretanic), sau Rock’n’Go, cea mai bună soluție de laminat, cu rezistență superioară la umezeală, silențioasă și ușor de istalat.    

 

Mapei a fost prezent la Domotex, punând accent pe demonstrații practice în care să fie evidențiate calitățile produselor pentru pregătirea stratului suport și pentru montajul pardoselilor (în special lemn și LVT). Au fost scoase în evidență produsele ecologice, cu certificate EMICODE EC1 și EMICODE EC1 PLUS, cu conținut scăzut și foarte scăzut de compuși organici volatili. Demonstrațiile efectuate pe suprafețe verticale (pentru mai multă vizibilitate, dar și pentru a arăta aderența), au fost realizate printre altele cu produse pentru stratul suport din gamele Topcem, Topcem Pronto, Planex HR și Planex HR Maxi, Planiprep 4 LVT, Ultraplan Fast Track, adezivi precum Ultrabond Eco MS 4 LVT/Wall, noul mortar Kerapoxy 4 LVT și finisajul antialunecare Mapecoat 4 LVT. 

 

Dr. Schutz, producător de materiale și soluții pentru întreținerea și recondiționarea pardoselilor de diferite tipuri, prezent și pe piața din România, și-a promovat noile produse profesionale. Menționăm soluția poliuretanică pe bază de apă PU Anticolor (pentru lemn, PVC, linoleum, piatră, ceramică, plută, cauciuc etc.), rezistentă la coloranți și substanțe chimice, PU Siegel (sigilant poliuretanic pe termen lung, pentru pardoseli elastice), setul de reparare a pardoselilor vinilice ScratcFix sau setul de îngrijire a pardoselilor design, de asemenea cu soluții poliuretanice.

 

Sisteme profesionale pentru pardoseli