Deko
Bife Sim 2018

ULTIMELE STIRI

Elis Pavaje incepe productia in cea de-a treia fabrica, din nordul Moldovei

Bucuresti 20.09.2017. Elis Pavaje demareaza productia la Sec...

Tendințele în mobilă, în lumina reflectoarelor BIFE-SIM 2017

BIFE – SIM, cel mai mare târg internațional de mobilă, ...

BIFE-SIM 2017 vă invită să descoperiți fascinanta lume a mobilei!

BIFE – SIM, cel mai mare târg internațional de mobilă...

ELIS PAVAJE LANSEAZA NOI PRODUSE PENTRU GRADINA

Elis Pavaje a lansat pe piața românească o serie de produ...

Elis Pavaje:lansarea la Stoenești a celui mai mare showroom de pavele, la implinirea a 10 ani

Elis Pavaje a deschis joi, 8 iunie 2017, la Fabrica Stoeneș...

Creștere Bosch cu două cifre la vânzările de scule electrice

Departamentul ”Tehnologie pentru Constructii si Energie”...

Majorare cu 11.7% a cifrei de afaceri pentru compania ELIS PAVAJE in 2016

Bucuresti, 20.02.2017. Compania Elis Pavaje si-a intarit in ...











Principalele solicitări, principalele materiale

Parchet » Pardoseli exterioare | 13 iulie 2016

Pardoseala exterioara marina

Pardoselile din domeniul maritim sunt diverse, practic ele acoperă întreaga plajă de pardoseli cunoscute, de la materiale pentru uz industrial sau de trafic intens/comercial, până la mochetă, PVC sau lemn - cele mai vechi în acest domeniu, cunoscutulele deck-uri, inventate pentru ambarcațiuni și preluate în arhitectura civilă, comercială sau de birouri. Fie că vorbim de o simplă barcă de agrement, un vas de croazieră, un pescador, o navă de transport comercial, șlep sau feribot, pasagerii sau marinarii vor călca pe o suprafață solidă, cât mai sigură. Date fiind condițiile speciale de exploatare, pardoselile navale au un regim individual, ele trebuind să îndeplinească o serie de exigențe pe care le vom trece în revistă.

 

Un feribot de pildă (nume provenit din ”ferry-boat”, în engleză), așa cum puteți vedea în unele fotografii din aceste pagini, reprezintă o construcție în sine, cu pardoseli specifice pentru traficul auto, scări metalice ca într-o clădire industrială, mochetă asemănătoare spațiilor de birouri, suprafețe cauciucate pe punte ca în orice loc ce necesită o aderență crescută, deck din lemn sau ceramică pentru zonele de alimentație publică și așa mai departe.

 

Marele dușman: coroziunea

Aceste pardoseli sunt însă ceva mai mult decât de obicei, iar un cuvânt cheie, care face diferența față de celelalte tipuri de acoperiri, este coroziunea– coroziunea provocată de apa și aerul de mare. În fond, este un proces electrochimic și orice metal sau aliaj care intră în contact cu apa de mare capătă un potențial ridicat de oxidare și, în consecință, de coroziune, specifică în funcție de aciditatea sau alcalinitatea apei reflectate de pH. Nu este de glumă – unele țări cu tradiție navală și-au evaluat pagubele provocate de acest fenomen natural și au ajuns la o concluzie uimitoare: coroziunea le provoacă daune de până la 4% din PIB! Cele mai rezistente metale din această perspectivă sunt aurul, platina sau tantalul, dar... cine poate folosi aceste materiale, financiar vorbind, decât cel mult în componența unor circuite electrice foarte importante sau în decorațiuni de lux, în strat foarte subțire?

Cauza pagubelor provocate este nu doar apa, ci și compoziția ei de minerale și organisme. Cele mai multe dintre elementele care pot fi găsite pe Pământ sunt prezente și în apa de mare, în cantități mai mici sau mai mari. În speță, doar câteva (11) dintre aceste elemente constitutive reprezintă 99,95% din totalul substanțelor dizolvate, ionii de clor fiind de departe cei mai importanți. Concentrația de materiale dizolvate poate varia ca locație și timp – râurile, ploaia sau gheața care se topește mai diluează apa de mare, iar evaporarea intensă poate crește concentrația acestor elemente.

Cele mai importante proprietăți ale apei de mare:

·         Concentrațiile principalelor elemente sunt relativ asemănătoare pe tot globul;

·         Concentrație ridicată de sare (clorura de sodiu);

·         Conductivitate electrică ridicată;

·         pH ridicat și relativ constant;

·         Capacitate mare de diluare;

·         Solubilitate mare pentru gaze, în special oxigen și dioxidul de carbon, foarte active din perspectiva coroziunii;

·         Prezența unui număr mare de compuși organici;

·         Existența vieții biologice, fie ca microorganisme - bacterii, viruși, ciuperci, fie ca alge marine, midii, moluște și multe tipuri de animale sau pești.

Toate acestea influențează în anumită măsură materialele din care este construită o navă maritimă, inclusiv pardoselile, care prin natura lor au o uzură suplimentară, provenită din trafic, procesul de întreținere și intervenția accidentală a diferitelor substanțe.

 

Caracteristici particulare

Pardoselile marine trebuie să aibă o aderență foarte bună, pentru a contracara efectul umidității și al mișcărilor navei (tangajul). Mai mult decât atât, există alte două exigențe de prim rang: siguranța în caz de incendiu și comportamentul la zgomot și vibrații. Incendiul pe mare este unul dintre cele mai mari pericole, evitat în navigație din cele mai vechi timpuri, astfel încât toate materialele sunt ignifugate. În privința proprietăților acustice, acestea sunt importante în special pentru vasele de agrement sau de transport pentru persoane, evitându-se transmiterea zgomotelor din sala motorului sau de la elice, a sunetelor de pași de pe punți către spațiile de dedesubt, dar și din baruri, cluburi, zone de sport sau alte locații similare, în cazul vaselor de croazieră. Structura unui vas fiind de regulă una metalică, zgomotele prin această structură sunt cele mai frecvente și mai deranjante.

Trebuie spus că majoritatea produselor pentru pardoseli maritime sunt furnizate de producători specializați, care au game dedicate acestui domeniu, lucru care este indicat în fișele tehnice. Sunt materiale de calitate optimizată, rezistente la apă și agenți chimici agresivi, pe cât posibil ușoare (o condiție importantă pentru flotabilitatea navei – rareori veți vedea, de exemplu, piatră sau ceramică masivă, iar șapele trebuie să aibă de asemenea o greutate redusă). Întrucât materialele curente, precum metalul sau lemnul, pot fi afectate rapid de factorii agresivi menționați, chimia modernă este întâlnită peste tot, prin intermediul acoperirilor cu diverse finisaje pe bază de polimeri, rășini, epoxidice, cauciuc etc., desigur hidroizolante și ignifugate. Materialele textile, gen mochetă, pot fi din lână, dar de regulă sunt folosite poliamidele, care sunt și printre cele mai scumpe. Dar întrucât transportul naval este relativ ieftin, dotarea corespunzătoare este justificată financiar, iar în cazul călătoriilor cu pasageri, confortul este considerat o condiție de bază și cerut, cu costurile aferente.

Sisteme profesionale pentru pardoseli