Producătorii de parchet urmează trendul

Parchet » Parchet | 07 martie 2018

 

La Tomești, la poalele Munților Poiana Ruscă din Județul Timiș, am stat de vorbă cu unul dintre puținii producători de parchet masiv și stratificat din România, domnul Marius Mureșan. Fabrica Magtomvic funcționează în fosta fabrică de sticlă din Tomești, a cărui tradiție de aproape 200 de ani s-a întrerupt în 2000. Mica localitate din munți dezvoltă acum o nouă tradiție, cea a producției de parchet de înaltă calitate, obținut cu utilaje de ultimă generație.        

 

Domnule Mureșan, dați-ne cîteva repere despre activitatea dumneavoastră ca producător de parchet.

Activez în domeniu din 1996 și am dezvoltat treptat această afacere, în funcție de posibilitățile financiare și de piață. În anul 2000 am avut un impas, atunci un incendiu mi-a distrus cam tot ce reușisem să realizez și am fost pus în situația de a decide dacă mă opresc sau merg mai departe. Am hotărât să continui; am împrumutat de la bancă sumele de care aveam nevoie și am făcut o serie de investiții care s-au dovedit eficiente. Nu am putut cumpăra inițial utilaje noi, am reînceput deci cu o linie de parchet la mâna a doua, cu care am lucrat până în 2016, respectiv un uscător de ultimă generație Socolest, care a costat atunci 100.000 de mărci germane. Fostul proprietar al uscătorului a avut încredere în mine și mi-a permis să plătesc în rate timp de un an. În 2016 am făcut iarăși investiții importante, am cumpărat o line nouă pentru parchet Cattelan, și încă una nouă Schroeder pentru lemn stratificat. Deci în prezent lucrez pe două linii: una de parchet masiv, cealaltă de parchet masiv și parchet stratificat. Acest ultim efort a fost făcut cu banii firmei, foarte puțin cu ajutorul băncilor, și îmi dau seama că nu aș fi avut niciun viitor cu utilajele vechi.

Din fericire, Magtomvic s-a dezvoltat pe bazele unei afaceri de familie. Am doi frați care s-au specializat și lucrează cu mine, asigurându-mi partea tehnică, de reglaje, mentenanță, partea electrică. Eu mă ocup strict de aprovizionare, investiții și desfacere. Astfel, avem toate cele 3  segmente care acoperă activitatea de bază și lucrăm foarte bine împreună.   

 

Este dificilă alegerea utilajelor?

Sunt multe aspecte de cântărit. Se poate spune că Schroeder este numărul 1 în lume la utilaje de parchet. Exista posibilitatea să cumpăr de la producători italieni, chiar din China sau Taiwan, ori second hand, dar am decis să aleg totuși varianta germană, un utilaj nou de ultimă generație. La un moment dat chiar voiam să iau un Schroeder la mâna a doua, tot din Germania, și chiar discutam cu cineva care vindea un asemenea utilaj recondiționat, produs cu 4 ani în urmă. Reprezentanții Schroeder, cu care eram de asemenea în discuții, m-au convins totuși că era de preferat ceva nou, aducând un argument important: trendul din domeniul parchetului. Utilajul vechi nu avea tăire în unghi (de 60°, 45° sau chiar 30°), prin urmare nu puteam obține parchet cu bizot, sau șanfren, acea mică teșitură de la marginea lamelei care îi dă parchetului un aspect particular. Iar în prezent, acesta este trendul. În Germania trendul exista deja când am vrut să cumpăr utilajul, iar cei de la Schroeder m-au asigurat că va veni vremea ca și în România să apară cererea de parchet cu bizot. Ceea ce s-a și întâmplat. Poate cel care voia să îmi vândă un utilaj vechi nu mai avea ce face cu el, și nici nu îl putea adapta. Utilajul trebuie să fie construit de la început cu așa ceva, din batiu (structura de bază, cadrul utilajului – n.r.). Am mers așadar pe mâna producătorului și am achiziționat o linie nouă de parchet în valoare de 400.000 de euro care ne permite să executăm țăiere în unghi (chevron și bizot). Soluția s-a dovedit viabilă, mai ales că acest utilaj ne permite să facem și sistem lambă-uluc pe capete, ceea ce ne diferențiază de alți producători.

 

Cum este structurată echipa dumneavoastră?

Suntem o echipă formată din 28 de profesioniști. Totul e computerizat, iar muncitorii au fost școlarizați special. Am primit asistență din partea producătorului de utilaj, care a venit aici de două ori, din Germania. Drept comparație, acum 10 ani aveam 50 de angajați, cu care produceam 2.000 – 3.000 mp de parchet pe lună, iar acum produc dublu cu 28 de oameni și cred că încă se poate mări capacitatea de producție, în aceeași formulă. Desigur, există și posibilitatea de a automatiza suplimentar anumite procese, ceea ce ar mări și mai mult productivitatea.

 

Ce particularități are parchetul stratificat produs de dumneavoastră?

Contează foarte mult stratul superior, de uzură, realizat dintr-un lemn mai nobil. Sunt mulți care fac stratul de uzură de 2,5 – 3 mm, dar noi îl facem de 4 - 5 mm. Când montatorul vede că poate cumpăra parchet stratificat cu strat de uzură de 5 mm la preț de 3 mm, te percepe altfel și ai șanse mai mari să devii alegerea lui. Poate că beneficiarul nu știe să aprecieze acest aspect, dar parchetarul da. O altă particularitate este stratul suport din placaj. Sunt producători care fac stratul suport din brad, dar placajul este considerat mai stabil. Folosesc un placaj de mesteacăn, importat din Rusia sau Belarus. Stratificarea pe suport de brad este mai ieftină decât cea pe placaj multistrat de mesteacăn, cum facem noi. Dar americanii de pildă nu concept parchetul decât pe placaj multistrat.

Parchetul nu este finisat complet, îl comercializăm crud, dar șlefuit în fabrică cu ajutorul unui calibror. Pe șantier, după montaj, nu are nevoie decât de o finisare cu lac sau ulei. Ce-i drept, îmi doresc o linie de finisaj, e o investiție pe care aș vrea să o fac în curând. Noi mai țintim un segment de piață, cel al oamenilor cu inițiativă și ceva abilități practice care vor să monteze ei înșiși, apelând la parchetul gata lăcuit.

 

Este potrivit pentru încălzirea în pardoseală?

Bineînțeles. Ca și masivul, de fapt, la sortimentele mai subțiri. Singura condiție este să nu depășească grosimea de 13 – 14 mm, pentru ca transferul de căldură să se poată realiza.

 

Ce dimensiuni puteți obține cu utiajale pe care le dețineți?

Tehnic pot face lamele de până la 2,5 m lungime, atât permite utilajul, pentru a menține calitatea și grosimea stratului de uzură. Practic, nu prea am lucrat lungimi mari, maximul cred că a fost de 1,5 m, la o lățime de 15 cm. Mai degrabă putem vorbi de combinații cu lamele de lungimi diferite. Dacă ne referim la ceea ce se cere cel mai mult, avem parchetul de 15 mm grosime, cu lățime de 90 mm și lungimi de 90 – 100 cm, sau cel de 7 cm lățime și lungime de 50 – 70 cm. Pot produce și de 20 mm grosime, dar nu mi s-au cerut cantități mari. Ce-i drept, până să cumpăr noile linii în 2016, am produs doar parchet masiv de 20 mm grosime, dar acum nu mai este rentabil, pentru că piața nu este dispusă să plătescă prețul corect, care ar trebui să fie undeva la 200 de lei. La masiv sunt și multe pierderi, mult rumeguș. Puțini sunt cei dispuși să dea acești bani, cu această materie primă de calitate. Dintr-o placă de 20 mm grosime pot obține 4 plăci de parchet stratificat, ceea ce este mai rentabil. În același timp, la stratificat sunt mai mute etape de producție, ceea ce ridică costurile... Producem încă parchet masiv în cantitate mai mare, dar și cel stratificat începe să se bucure de succes. Noi suntem încă la început, căpătăm continuu experiență. Prețul nostru la parchet masiv este încă mai mic decât la stratificat, dar cred că viitorul aparține parchetului stratificat, costurile de producție își vor spune cuvântul.

Consider că prețul este destul de accesibil clientului final, care este în cele mai multe cazuri clientul nostru, el trebuind apoi să își asigure montajul. În prezent nu pot face discounturi, dar la stratificat cred că în viitor voi modifica prețul astfel încât și montatorul să fie încurajat printr-un discount.

 

Există diferențe de cerere în funcție de zonă?

De pildă, în zona Sibiului, care are specificul ei, este cerut încă parchetul masiv de 20 mm. Problema este că la parchetul de grosime mai mare, dacă vrei ceva de calitate, trebuie să fii dispus să și aștepți un pic, când e cazul; are o perioadă mai lungă de producție și se poate întâmpla să nu ai tot timpul pe stoc cantități mari. Încet - încet, oamenii care voiau neapărat masiv de 20 mm au început să accepte și parchetul de 15 mm, iar unde au proiecte de pardoseli încălzite, acceptă și stratificat. Se poate afirma deci că trendul merge spre o grosime mai mică. În zone precum Timișoara sau Cluj, piața se orientează clar spre stratificat. Oamenii sunt mai deschiși la noutăți, designerii și arhitecții văd altfel lucrurile. Cele mai multe proiecte pentru noi, cele mai bune colaborări cu parchetarii vin din aceste trei zone pe care le-am menționat - Cluj, Sibiu, Timișoara. Suntem găsiți pe internet sau la recomandare, clienții ne sună, văd produsele, în cel mult o săptămână marfa e livrată. Încă nu am abordat piața din București, din cauza distanței în primul rând. 

 

Care sunt cele mai căutate esențe?

Cea mai căutată esență este cea de stejar (cam 80%) și, în consecință, urmez această cerere. Totuși, sunt preocupat și de multe alte esențe, așa cum puțini producători o fac. Produc și parchet de salcâm sau salcâm aburit, și ulm, nuc, cireș, paltin, frasin, mesteacăn, fag sau carpen. Ulmul, de exemplu, nu este întâlnit prea des sub formă de parchet pentru că nu a fost promovat. În această zonă, Poiana Ruscă, este destul de abundent și s-a tăiat mult, dar cei care îl exploatează încă îl consideră lemn de foc. Și nucul este un lemn valoros, dar nucul cultivat de oameni, din curți sau livezi, nu și nucul de pădure. Acesta din urmă are prea puțin ”lemn negru”, sau ”inima lemnului”, cum se spune. Duramenul, care este cu adevărat valoros, e prea subțire. În consecință, oamenii nu prea caută lemnul de nuc sălbatic, iar cel domestic se găsește tot mai rar.

Cu aceste esențe, altele decât stejarul, se pot realiza suprafețe interesante de parchet; există clienți cărora le place culoarea galben-verzuie a lemnului de salcâm, sau o nuanță mai închisă de salcâm afumat. Totuși, aceste esențe sunt folosite mai degrabă pentru combinații, parchetarii pot crea modele speciale, brâuri, butoni ș.a.m.d. La stratificat, stratul de uzură este de stejar sau frasin. Frasinul este destul de comun în zona noastră și de bună calitate.

 

Ați încercat să produceți și parchet industrial?

Am o linie pe care am cumpărat-o acum 10 ani pentru a face export. La noi se folosește mai puțin. Dar pe viitor intenționez să fac un nou sortiment de parchet la care substratul parchetului stratificat să fie din parchet industrial. Din producție rezultă o mulțime de bucățele de lemn care devin deșeuri, dar pot fi folosite foarte bine pentru a le lipi, devenind un parchet stratificat de bună calitate, cu costuri reduse.

 

Stabilitatea parchetului depinde de umiditatea lui. Cum rezolvați acestă problemă?

Uscarea începe cu o zvântare naturală, care poate dura un an, chiar un an și jumătate. Apoi lemnul se bagă în uscător, iar în funcție de dimensiuni uscarea controlată poate dura până la 40 de zile. Avem utilaje de ultimă generație, cu o capacitate totală de 250 mc pe ciclu, în 4 celule de uscare. Având mai multe celule, facem uscarea separat pentru fiecare specie, nu le amestecăm.

Stabilitatea parchetului ține și de condițiile de șantier, respectiv de exploatare. Degeaba îl usuc în condiții dintre cele mai bune, degeaba este pus în operă de un parchetar bun, dacă clientul nu păstrează condițiile de umiditate necesare. Sunt situații când nu se mută imediat în spațiul respectiv, construcția e nouă și apare umiditate remanentă, în consecință parchetul se poate umfla. Multe depind însă de parchetar. În Germania, montatorul nu își încasează toți banii decât după șase luni de la montaj, când se poate vedea că totul este în regulă. Ca produs, eu ofer 2 ani de garanție, iar parchetarul poate da mai mult, în funcție de lucrare.

 

Mogtomvic

Colonia Fabricii, Strada Principală nr. 27A,

Comuna Tomeşti, Jud. Timiş | Tel./Fax: 0256.326.208

E-mail: magtomvic@yahoo.com

 

Contact

Mureşan Gabriel Marius

Tel.: 0722.380.175

Sisteme profesionale pentru pardoseli