Bona

ULTIMELE STIRI

Participă și tu la manifestările expoziționale home & deco ale anului 2020

În perioada 2 – 5 aprilie 2020, în cadrul Centrului Expo...

BIFE-SIM dezvăluie tendințele 2019/2020 în mobilier și design interior!

BIFE-SIM 2019, târg internațional de mobilă, echipamente ...

Compania Elis Pavaje lansează un concept estetic de design exterior

Amenajarea curții și grădinii a devenit în zilele noastr...

Sketch to Reality Awards

Sketch to Reality Awards este o competitie adresata oricarui...








Scară din lemn în turnul Mănăstirii Comana

Pardoseli » Pardoseli istorice | 21 ianuarie 2020

 

Scara pe care am ales să v-o prezentăm în ediția de față are toate ingredientele unei lucrări deosebite – dificultate tehnică, situație atipică, finisaj de excepție și locație specială, monument istoric reprezentativ pentru viața spirituală și culturală a țării.

 

Provocarea lucrării

Dificultatea principală a constat în faptul că noua scară trebuia construită între două grinzi istorice, din stejar masiv, existente pe poziție din anii 1500. Date fiind aceste două grinzi în spațiul destinat scării, a rezultat practic o scară evazată, cu lățimi diferite.

 

Istoria zbuciumată a lăcașului

Însoțind între 1653-1658 în calitate de cronicar pe Macarie de Antiohia în călătoria sa în Ţările Române, Paul de Alep ne dă importante informații privitoare la lăcașul mănăstiresc Comana: „e o clădire mare, închisă cu ziduri de piatră. În cele patru colțuri sunt patru turnuri... cu galerii arcate de jur împrejur pentru înfrumusețarea aspectului... clopotnița este deasupra ușii. Ceea ce-mi plăcea mai mult erau straturile de iarbă verde ce se-ntindeau în curtea mânăstirii cu izvoare de apă limpede curată, și chiliile călugărilor așezate de jur împrejur... Ei zic că, dacă împăratul ar veni să le poarte război cu toată armata sa, n-ar fi în stare să-i înfrângă, lucru ce pare adevărat, căci are poziție bine întărită... e situată ca o insulă fiind înconjurată de lacuri, bălți și mocirle de nepătruns, nici nu poate fi vorba de un drum care să ducă aici; noi am trecut în corăbii.”

Într-adevăr, locul pe care a fost înălțată mănăstirea era odinioară o insulă, în mijlocul mlaștinilor, iar accesul se făcea pe o poartă aflată în nordul incintei, după ce se traversa un pod de lemn, ușor de incendiat la vreme de primejdie. Râul Neajlov, care curge în partea de răsărit a satului Comana, întâlnește în cale balta Comanei pe care o străbate și din care se desprinde în fața mănăstirii. În dreptul satului Comana, apa desface un braț care ocolește ostrovul și se reîntoarce apoi la vechea matcă.

Una dintre cele mai relevante mănăstiri din Valahia a fost durată ca schit de apărare, în apropiere de București, pe drumul pe care veneau armatele turcești de la sudul Dunării... Ridicată în anul 1461, Mănăstirea Comana este ctitoria lui Vlad Ţepeș. Construcția inițială s-a ruinat până la finele secolului al XVI-lea când în 1588 a fost reclădită de boierul Radu Șerban pe ruinele vechii mănăstiri. O importantă restaurare aparține lui Șerban Cantacuzino, lucrările de reclădire fiind efectuate în spiritul reînnoirilor aduse în tehnica construcțiilor în epoca lui Constantin Brâncoveanu. Cu acest prilej, se adaugă chilii noi la cele existente, sunt reparate și înălțate zidurile, fiind ridicat și elegantul foișor de pe latura de nord.

În anul 1728, Mănăstirea Comana a fost închinată la Sfântul Mormânt, de către Nicolae Mavrocordat, deoarece nu au mai existat moștenitori direcți ai ctitorului care să se îngrijească de soartă ctitoriei. Degradarea Comanei se accentuează de-a lungul domniilor fanariote, iar în anul 1847 când se pune problema unor reparații, arhitectul statului, Schlatter, propune o reclădire considerând că reparațiile nu se mai pot face.

În anul 1908, întregul ansamblu arhitectonic de la Comana a fost restaurat prin grija Comisiunei Monumentelor Istorice, spre a cădea din nou în paragină, mai ales după cel de-Al Doilea Război Mondial. Penultimele lucrări – ample, de restaurare a lăcașului de cult, au avut loc între anii 1970-1977 și au fost întrerupte în 1978, când s-a desființat Direcția Monumentelor Istorice.

Biserica, grav afectată de cutremurele din 1977 și 1986 a fost consolidată în întregime în perioada 1988- 1990. În fine, în 2011 edificiul a intrat într-un amplu proces de restaurare, realizat printr-un proiect cofinanțat de Uniunea Europeană.

 

Scara din turn

Am discutat cu dl. Gheorghe Predescu, constructorul și proiectantul scării din turnul mânăstirii, privitor la provocările lucrării și particularitățile ei. Scara în discuție are o înălțime de 4,20 metri și este amplasată în vechiul turn de apărare a construcției, unde înainte funcționa un observator deservit de o scară simplă, rezemată. Pentru credincioșii foarte numeroși care vizitează și se reculeg în lăcașul de cult, credincioși veniți din toate colțurile țării și chiar ale lumii, și care de multe ori rămân peste noapte la mânăstire, s-a dorit amenajarea unei chili moderne, constând dintr-o ca meră și o baie. Astfel, se impunea construirea unei scări adecvate acestei noi funcțiuni, lucrare încredințată domnului Predescu și specialiștilor săi.

Scara din turn, manastirea Comana

Dificultatea principală a constat în faptul că noua scară trebuia construită între două grinzi istorice, din stejar masiv, existente pe poziție din anii 1500. “Astfel, date fiind aceste două grinzi în spațiul destinat scării, a rezultat practic o scară evazată. S-a plecat de la 1,20 metri lățime a treptelor în partea de jos și s-a ajuns între grinzi la o lățime de numai 70 centimetri, dat fiind că deja amintitele grinzi au o lățime de circa 40 de centimetri fiecare. După depășirea grinzilor, scara se lățește din nou în partea de sus, având trepte de circa un metru. Este o lucrare foarte, foarte atipică, îngreunată suplimentar de faptul că și zona de sub grinzi trebuia să fie cumva umplută, noi alegând să o obturăm tot cu corpul scării”, ne povestește constructorul.

Având în vedere spațiul restrâns disponibil și înălțimea mare, avem de-a face cu o scară la 45 grade unghi de urcare, cu înălțimea pasului destul de mare. Construită din stejar masiv, cu trepte lamelare în grosime de 4,5 centimetri, scara nu are contratrepte, constând exclusiv în vanguri și trepte. Scara a fost fixată în pereți cu ancore chimice, dar esența fixării unei scări e la partea de jos, căci dacă această prindere este corectă, ea se sprijină apoi în pereți.

Durata lucrării, implicând toată operațiunile necesare – realizare propriu-zisă în atelier, probe, montaj – a însumat aproximativ o lună de zile.

Cel mai greu aspect la atare lucrări atipice este proiectul, în cazul de față realizat de constructorul scării. Beneficiarii doar au prezentat locul și și-au exprimat dorința de a obține o scară solidă pentru accesul în chilia de la etaj. Trebuie amintit că pentru un constructor de scări este esențial dialogul cu beneficiarul, anume să i se arate acestuia practic ce înseamnă o treaptă înaltă, să calce pe ea, să urce și să coboare. Accentuăm că beneficiarul trebuie să fie conștient în primul rând de modul în care se coboară scara, pentru că aici apar majoritatea problemelor – o scară se urcă mai ușor decât se coboară. Cu atât mai mult cu cât destinația preconizată a spațiului deservit urma să vizeze persoane cu vârste și înălțimi diferite, iar accesul trebuia să fie sigur și confortabil pentru toți.

O provocare a constat și în aspectobținerea aceleiași nuanțe cromatice a treptelor și a grinzilor istorice existente. Astfel, grinzile au fost periate și acoperite cu același tip de lac. Treptele din stejar și grinzile amintite au fost sigilate cu lac rezistent la uzură, fiind tratate în prealabil cu un baiț. Este știut că uzura unei scări e mult peste cea a unei pardoseli. Un lac normal nu rezistă nici măcar un an la o scară având în vedere solicitările la care este supus acest element constructiv, iar pentru constructor este vital să lucreze cu produse premium, pentru că rezistența și aspectul scării sunt parte integrantă a cărții lui de vizită.

 

Obiectiv – scară din lemn stejar evazată

Amplasament - mănăstirea Comana

Produse finisaj – baiț Bona, lac Bona Traffic

Executant lucrare – Gheorghe Predescu

 

Sisteme profesionale pentru pardoseli