Bona

ULTIMELE STIRI

Acord de cooperare intre Federatia Maghiara de Atletism si Conica AG

Compania elvetiana Conica, unul dintre principalii producato...

Participă la BIFE-SIM 2020!

ROMEXPO, în parteneriat strategic cu Asociația Producător...

Participă și tu la manifestările expoziționale home & deco ale anului 2020

În perioada 2 – 5 aprilie 2020, în cadrul Centrului Expo...

BIFE-SIM dezvăluie tendințele 2019/2020 în mobilier și design interior!

BIFE-SIM 2019, târg internațional de mobilă, echipamente ...

Compania Elis Pavaje lansează un concept estetic de design exterior

Amenajarea curții și grădinii a devenit în zilele noastr...

Sketch to Reality Awards

Sketch to Reality Awards este o competitie adresata oricarui...









Sisteme de pardoseli pentru protecția parcărilor în concordanță cu standardul european EN 1504-2 și standardul german DIN V 18026

Rasini » Rasini | 29 ianuarie 2021

 

Triumful autovehiculului ca produs pentru mase a început la mijlocul secolului al XX-lea. Acesta a devenit un factor cheie în planificarea urbană, cu soluţii variind de la oraşe proiectate pentru autovehicule, la zonele pietonale. Mai ales atunci când un număr mare de autovehicule trebuie să fie parcate într-o zonă relativ mică, la locurile de muncă, în apropierea clădirilor publice şi în oraşe dens populate, spaţiul este foarte solicitat. Parcările auto multietajate şi subterane furnizează locurile de parcare necesare, fiind primul punct de contact al şoferilor cu destinaţia lor. Este o provocare arhitecturală de a satisface aceste cerinţe.

 

Este cunoscut faptul că parcările de mașini sunt structuri expuse unor factori de stres mecanic, chimic și termic, iar designul acestora trebuie să ia în considerație o multitudine de aspecte pentru funcționalitatea optimă în timp. Pe lângă aspectele ce țin de designul conceptual, sustenabilitate, securitate, geometria și eficiența împărțirii spațiului, sau accesibilitate și iluminat, un factor important în crearea unui proiect durabil îl constituie sistemele de protecție a betonului în parcările auto. Acestea sunt structuri supuse unor factori de stres ce pot conduce în timp la afectarea integrității structurale a construcției, dacă nu sunt luate măsuri de protejare a betonului.

 

Factorii principali de stres:

- Mișcări ale solului sau ale elementelor de construcție - produse ca urmare a vibrațiilor sau proceselor dinamice de încărcare-descărcare;

- Variațiile termice - produse de expunerea la soare sau la ciclurile de îngheț-dezgheț, cu efecte similare în declanșarea apariției fisurilor;

- Carbonatarea – dioxidul de carbon prezent în atmosferă reduce progresiv stratul de protecție alcalină din jurul armăturii și permite acesteia să corodeze;

- Apa din precipitații – prin umplerea porilor și capilarelor betonului, se mărește riscul de degradare în cazul expunerii la ciclurile îngheț-dezgheț, iar în cazul structurilor afectate de carbonatare, prezența apei va declanșa procesul de coroziune a armăturii;

- Sărurile de degivrare – penetrarea apei contaminate cu cloruri în beton produce coroziunea armăturii, care expandează și dă naștere unor alte tensiuni ce conduc în final la apariția fisurilor și detașarea betonului de armătură;

- Poluanți atmosferici – sulful și nitrogenul eliminate prin gazele de eșapament condensează și atacă suprafața betonului, reducând rezistența acestuia și mărind porozitatea;

- Scurgeri de lichide de la mașini – uleiuri, combustibili și lichid de frână ce pot degrada suprafețele de beton sau chiar metal;

- Traficul auto – produce uzura suprafețelor de beton, în special în zonele de rampe, intrare, ieșire sau zonele de întoarcere.


 

 

Existența a două standarde la nivel european ce tratează în amănunt sistemele de protecție a betonului facilitează proiectanților selectarea produselor și sistemelor optime de protecție a betonului. Acestea sunt EN 1504 (Sisteme de protecție a suprafețelor de beton) și standardul german DAfStb, ce a stat de fapt la baza elaborării normei europene EN 1504.

În secțiunea a doua a EN 1504, respectiv EN 1504-2, sunt prezentate sistemele de protecție a suprafeței betonului, caracteristicile acestora, principiile care stau la baza lor și cerințele mimime impuse de normă. Cele 3 metode de protecție, respectiv hidrofobizarea, impregnarea și acoperirile, sunt detaliate iar parametrii tehnici sunt prezentați.

Standardul german este totuși mai complet, deoarece descrie concret caracteristicile produselor pentru protecția parcărilor de mașini, definește procedeele de pregătire a suprafețelor pentru toate sistemele de protecție a betonului, făcând facilă comparația produselor și calităților acestora. Este singurul standard care include membranele de protecție a zonelor circulate de mașini, oferind prin testele care îi stau la bază un nivel ridicat de siguranță pentru utilizatori. Nu în ultimul rând, acest standard definește metodele de testare pentru sistemele de acoperire și face posibilă compararea acestor sisteme.

 

Testele pentru sistemele de acoperire reflectă fiecare factor de stres cu care sistemul de acoperire vine în contact:

- Absorbția capilară și permeabilitatea la vaporii de apă;

- Rezistența la smulgere;

- Rezistența la abraziune;

- Rezistența la alunecare;

- Îmbătrânirea artificială;

- Rezistența la atacuri chimice;

- Rezistența la impacturi;

- Rezistența la șoc termic;

- Rezistența la foc;

- Rezistența la CO2;

- Capacitatea de acomodare a fisurilor dinamice și statice.

 

În funcție de capacitatea de acomodare a fisurilor, standardul german clasifică sistemele de protecție a zonelor circulate auto în 3 mari categorii:

- OS 8: sisteme de acoperire rigide, fără capacitate de acomodare a fisurilor;

- OS 11: sisteme de acoperire flexibile cu capacitate ridicată de acomodare a fisurilor statice și dinamice (se testează capacitatea de acomodare a unei fisuri dinamice de

0,3 mm la -20ºC);

- OS 13: sisteme de acoperire flexibile, cu capacitate de acomodare a fisurilor statice

(se testează capacitatea de acomodare a unei fisuri statice de 0,1 mm la -10ºC);

 

Față de standardul european EN 1504 - 2, standardul german DIN V 18026 include metodele de tratare și prevenire a fisurilor, prezentând în amănunt sistemele recomandate și parametrii tehnici minimi pe care acestea trebuie să îi prezinte. Este evident faptul că impregnarea, hidrofobizarea sau acoperirea suprafețelor de beton, în special a celor circulabile, nu sunt suficiente pentru a combate întreg spectrul de fenomene ce au loc în cadrul suprafețelor de beton. Apariția fisurilor în structurile de beton, înaintea acoperii sau ulterior acesteia, poate fi cu succes remediată cu ajutorul sistemelor elastice de protecție.

Betonul fisurat nu poate distribui greutatea pentru care a fost proiectat. Acesta se degradează rapid dacă este supus la procesul de îngheț/dezgheț, iar apa ce penentreză fisurile produce coroziunea armăturii și expandarea volumului aces­teia, dând naștere altor tensiuni ce conduc la deteriorarea integrității structurale a betonului. În cadrul standardului german DIN V 18026, este testată abilitatea acoperirilor flexibile de acomodare a fisurilor chiar la temperaturi scăzute de -20ºC, în cazul fisurilor dinamice, sau -10ºC în cazul fisurilor statice.

Indiferent dacă vorbim despre parcări subterane sau expuse, aceste temperaturi scăzute pot surveni local sau pe întreaga suprafață a parcării. În cazul parcărilor subterane, prezența sărurilor de degivrare în contact cu zăpada adusă de autoturisme declanșează o reacție chimică în urma căreia temperatura scade brusc. Când sărurile de degivrare topesc zăpada, temperatura scade rapid în funcție de cantitatea de săruri și cantitatea de zăpadă cu care acestea vin în contact. 33 de grame de sare obișnuită, în contact cu 100 grame de zăpadă, produc instantaneu o temperatură de -20ºC. 140 de gra­me de sare în contact cu 100 grame de zăpadă pro­duc rapid o temperatură de -55ºC. Apar astfel doi factori de degradare a betonului, și anume presiunea hidraulică și formarea cristalelor de gheață.

Presiunea hidraulică are loc atunci când apa îngheață în capilarele betonului, formând cristale, și creează un flux ce împinge apa neînghețată în zonele uscate ale acestuia. Se formează astfel o presiune ridicată ce conduce la erodarea betonului.

Cristalele de gheață ce se formează în cavități au pro­prietatea de a atrage apa din zonele neînghețate, pe măsură ce temperatura scade sub nivelul de îngheț. Astfel, acestea cresc în volum, iar procesul de expandare dă naștere unor tensiuni ce favorizează apariția fisurilor.

 

MasterSeal Traffic

Soluțiile Master Builders Solutions pentru protecția parcărilor auto sunt certificate în con­formitate cu normativul ger­man DIN V 18026 și cel european EN 1504-2. Sistemele MasterSeal Traffic oferă suprafeţe de trafic multi-strat, care sunt personalizate pentru a rezista la cerinţele cu care se con­fruntă fiecare proiect indi­vidual. Acestea sunt ideale pentru proiectele noi, lucrările de reabilitare şi recondiţionarea rapidă a locurilor de parcare, rampelor şi rampelor spiralate. Selecţia largă de culori dis­po­nibile semnifică faptul că şoferii pot beneficia de orientare și ajută la asigurarea unui aspect clar structurat al parcărilor auto. Aceste sisteme sunt compuse din:

1. Amorsă: stabileşte o fixare monolitică a sistemului pe stratul suport prin penetrarea porilor și capilarelor be­tonului în profunzime.

2. Strat intermediar / strat de uzură (ambele hidro­izolatoare): sunt rășini poliuretanice de diferite elasticități, apli­cate sub formă lichidă, cu rol de impermeabilizare a plăcii de beton și de amortizare a stresului mecanic; acestea con­tribuie la îm­bu­nă­tățirea rezistențelor şi permit acomodarea tendințelor de fisurare a stratului suport, prevenind infiltrațiile de apă.

3. Strat final: creşte rezistenţa la uzură şi rezistenţa chimică, oferind de asemenea o varietate de posibilităţi pen­tru designul colorat al spaţiului de parcare; prin luciul specific, îmbunătățește reflectivitatea luminii și ușurează procesul de curățare a pardoselilor.

 

Proiecte  de referință realizate cu sisteme de pardoseli de la Master Builders Solutions: Bucharest Business Park (18.000 m2), Floreasca Park (18.000 m2), Oregon Park - corpurile A, B și C, Expo Business Park (Blue Rose), Timpuri Noi Office - faza 2 (20.000 m2), The Bridge  1, 2, 3 (25.000 m2), Cloud

9 Residence (22.000 m2), Openville Timișoara - faza 2 (20.000 m2), Veranda Mall (42.000 m2), Promenada Mall Sibiu (40.000 m2), City Mall Constanța (15.000 m2) și multe altele.

 

Divizia de produse chimice pentru Construcții a BASF devine entitate independentă sub denumirea Master Builders Solutions.

Sisteme profesionale pentru pardoseli