Slefuirea parchetului, o lucrare complexa

Parchet » Parchet | 22 august 2012
Slefuirea parchetului, o lucrare complexaȘlefuirea este de câțiva ani și în România un procedeu mecanizat, prin care se evită efortul considerabil făcut de vechii meseriași aplecați o zi întreagă asupra pardoselii pentru a finisa parchetul dintr-o singură cameră (și poate nici atât). Odată cu apariția acestor metode moderne, a fost necesară însă și specializarea celor care le pun în practică, o specializare care presupune atât cunoașterea echipamentelor, cât și comportamentul lemnului supus șlefuirii.

Slefuirea parchetului, operațiune pe care mulți o numesc acum impropriu ”rașchetare”, este un procedeu foarte complex, în ciuda aparențelor. Ca să vorbim despre această tehnologie, ar trebui să ne întoarcem puțin în timp. În trecut, parchetul se finisa manual, prin acest procedeu de rașchetare cu o lamelă din metal pe care meseriașii mai vechi o cunosc sub denumirea de ”țicling” – din germanul ”ziehklinge”. Unealta nu a dispărut, dar este utilizată doar pentru suprafețe mici.

Mai târziu, au apărut mașinile electrice de șlefuit care aveau montate pe un tambur trei sau patru cuțite de metal. Prima mașina electrică de șlefuit cu abraziune a fost inventată încă dinainte de primul război mondial, în SUA. În ziua de azi există mașini de șlefuit foarte performante, care au un zgomot relativ redus în comparație cu cele de acum câteva zeci de ani, aspiră praful și rumegușul rezultat în proporție foarte mare (spre protejarea utilizatorilor), iar calitatea finisării este aproape perfectă.
Există în prezent mai multe tipuri de asemenea echipamente: mașinile de șlefuit pentru suprafețe mari (care sunt cu bandă continuă, cu bandă întreruptă sau cu tambur centrifugal), mașini monodisc sau cu trei discuri și mașinile speciale pentru șlefuit marginile și colțurile.

Pentru o șlefuire corectă, trebuie respectate anumite tehnici și metode, fără de care nu se poate obține calitatea dorită a suprafeței. Unele dintre ele nu vizează doar etapa propriu-zisă a șlefuirii, ci începe de la execuția șapei și montarea primei lamele de parchet:
  • În primul rând, montarea parchetului se va face pe o suprafață perfect dreaptă; în caz contrar, dacă stratul suport pe care se va face lipirea este cu denivelări, parchetul va prelua aceste neuniformități și vor fi mari probleme la șlefuire – practic, nu se va putea obține o finisare perfectă doar din șlefuire.
  • Șlefuirea parchetului începe abia după ce adezivul s-a uscat în profunzime. Aici trebuie ținut cont de tipul de adeziv cu care s-a făcut montajul (acrilic, pe bază de solvent, poliuretanic sau silanic) și, foarte important, temperatura șI umiditatea din atmosfera încăperii. Atenție și la recomandările producătorului de adeziv în ceea ce privește timpul de așteptare de la montaj și până la începerea șlefuirii!
    În ultimul timp, în țările din vestul Europei, unde se pune un accent deosebit pe caracterul ecologic al materialelor de construcții, este interzisă comercializarea și punerea în operă a produselor care conțin solvenți (reducerea emisiei de compuși organici volatili).
  • Finisarea parchetului trebuie să respecte succesiunea corectă a pașilor: șlefuire, mai apoi lăcuire sau aplicarea uleiului. De asemenea, este determinantă seriozitatea cu care sunt abordate aceste lucrări: după montare, cea mai importantă operațiune este prima șlefuire, pentru că se îndreaptă orice denivelare provenită din eventualele diferențe de grosime între lamelele de parchet. Erorile comise în cadrul acestor operațiuni sunt de cele mai multe ori ireversibile.
  • Șlefuirea se face în etape, cu materiale abrasive având granulații diferite, începând cu granulațiile mari și terminând cu granulațiile cât mai fine. La un parchet montat pentru prima oară, șlefuirea începe în general cu granulație 36 - 40 pentru îndreptare, urmând 60 - 80 și la final 100-120. 
  • Numărul exact de șlefuiri depinde de gradul de denivelare al lamelelor de parchet, de modelul acestora, de tipul de mașină cu care se face șlefuirea și de tipul finisării, cu lac sau ulei.
  • La recondiționarea unui parchet vechi, care a fost finisat cu lac pe bază de solvent, se poate ajunge ca prima șlefuire, cea pentru îndepărtarea lacului, să fie realizată folosind materiale abrazive cu granulație 16 sau 24, urmând ca după curățarea lacului să se urmeze același procedeu ca și la șlefuirea parchetului nou montat.
  • Șlefuirea propriu-zisă cere îndemânare și multe ore de practică. La mașinile de șlefuit cu tambur trebuie acordată o mare atenție momentului în care se lasă și se ridică tamburul pe parchet: dacă nu este ridicat și coborât la timp, va lăsa urme adânci.
  • În funcție și de modelul ales pentru montaj, respectiv de felul în care cade lumina în încăpere, se va alege direcția de șlefuit, granulația și numărul de operațiuni. Așa cum am arătat mai sus, cea mai importantă șlefuire este prima, pentru că se îndreaptă orice denivelare. De exemplu, la un parchet montat în ”solzi de pește” (sau în ”V”, sau ”brăduț”, cum doriți să-i spuneți), se va începe șlefuirea perpendicular pe vârfurile unghiurilor, cu granulație 36 – 40, și se finisează apoi pe fibră cu 60 – 80 - 100. La modelul ”pe lung” (englezesc - ordonat sau aleator) se va începe cu șlefuirea în diagonală cu abraziv de 36 - 40, urmând apoi o șlefuire pe cealaltă diagonală cu 60 și la final cu 80 - 100 sau 100 - 120 în sensul lamelelor.
  • Înainte de finisarea cu lac sau ulei recomandăm o șlefuire cu mașina monodisc sau cu trei discuri. La parchetul care se lăcuiește, este recomandată o șlefuire finală cu granulație 100 -120, iar la parchetul care se uleiază maximum 80 - 100. Înainte de lăcuire, se poate folosi plasa abrazivă cu granulație 100, iar înainte de uleiere plasa abrazivă cu granulație 80. Din experiență, nu recomandăm șlefuiri cu granulații mai mici de 120, pentru că abrazivele cu granulații foarte fine nu fac altceva decât să ”lustruiască” și să închidă porii lemnului, ceea ce nu este de dorit.
  • Se va avea în vedere și felul în care cade lumina în încăpere. Se va evita ridicarea sau coborârea tamburului mașinii de șlefuit în zonele foarte bine luminate.

Articol realizat cu sprijinul domnului Ioan Bodor, membru fondator amPr.
Sisteme profesionale pentru pardoseli