Deko

ULTIMELE STIRI

Elis Pavaje incepe productia in cea de-a treia fabrica, din nordul Moldovei

Bucuresti 20.09.2017. Elis Pavaje demareaza productia la Sec...

Tendințele în mobilă, în lumina reflectoarelor BIFE-SIM 2017

BIFE – SIM, cel mai mare târg internațional de mobilă, ...

BIFE-SIM 2017 vă invită să descoperiți fascinanta lume a mobilei!

BIFE – SIM, cel mai mare târg internațional de mobilă...

ELIS PAVAJE LANSEAZA NOI PRODUSE PENTRU GRADINA

Elis Pavaje a lansat pe piața românească o serie de produ...

Elis Pavaje:lansarea la Stoenești a celui mai mare showroom de pavele, la implinirea a 10 ani

Elis Pavaje a deschis joi, 8 iunie 2017, la Fabrica Stoeneș...

Creștere Bosch cu două cifre la vânzările de scule electrice

Departamentul ”Tehnologie pentru Constructii si Energie”...

Majorare cu 11.7% a cifrei de afaceri pentru compania ELIS PAVAJE in 2016

Bucuresti, 20.02.2017. Compania Elis Pavaje si-a intarit in ...












Spectaculoasele pardoseli ceramice de la Victoria and Albert Museum din Londra

Pardoseli » Pardoseli istorice | 17 martie 2017

Victoria and Albert Museum, cunoscut de londonezi drept ”V&A”, este cel mai mare muzeu din lume dedicat artelor decorative și designului, găzduind o colecție permanentă de peste 4,5 milioane de obiecte. A fost fondat în 1852 și poartă numele Reginei  Victoria și Prințului Albert, deși regina și-a dorit să se numească simplu ”Albert Museum”. Contrar aparențelor, colecțiile de aici nu au aparținut cuplului regal – cu notabila excepție a colecției de picturi de Rafael, împrumutată muzeului de Regina Victoria și existentă și azi aici prin voința suveranei britanice actuale.

 

Este un muzeu foarte iubit în Marea Britanie și titularul a numeroase premiere. De pildă, a fost primul muzeu din lume deschis vizitatorilor și pe timpul nopții, datorită iluminării sălilor cu gaz lampant – s-a dorit acest lucru pentru a populariza artele în rândul clasei muncitoare, care pe timpul zilei lucra. Are de asemenea o suprafață impresionantă: mai bine de 50.000 mp desfășurat, cu 145 de galerii.

A fost considerat de la început un muzeu fără o temă clară, colecțiile de aici aparținând inițial altor mari muzee londoneze -  National Gallery, Science Museum (inițial o secție a V&A), India Museum (și astăzi colecția dedicată Asiei e poate cea mai bogată din lume). O istorie interesantă a fost traversată de muzeu și în cele două conflagrații mondiale ale secolului trecut. În Primul Război Mondial muzeul a stat deschis, deși peste jumătate dintre clădiri au fost folosite de Ministerul Educației. În cel de al doilea, aici a funcționat o cantină a Royal Air Force, iar în unele galerii s-au amenajat clase pentru școlari. Majoritatea colecțiilor au fost evacuate din cauza bombardamentelor ce au lovit clădirea, iar picturile lui Rafael nu au putut fi transportate din cauza mărimii și au traversat conflagrația pe poziție, acoperite totuși de elemente de protecție.

 

Pardoseli din mozaic realizate de deținute

Vizitatorul e surprins încă de la intrare de pardoselile din mozaic în nuanțe de gri; sute de metri de acoperire sunt aplicate manual în aceeași manieră, cu modele de o diversitate de forme și culori impresionantă. Întregul parter al uriașei clădiri are acest gen de pardoseli foarte decorative. Ele au și o istorie specială, fiind realizate de deținutele de la închisoarea Woking – de unde și denumirea inedită acordată acestui mozaic de angajații muzeului din primele decenii de existență: ”opus criminale”.

Oricum ar fi, rezultatul strădaniei doamnelor în cauză e demn de toată lauda. Dincolo de aspectul special conferit pardoselilor, activitatea laborioasă stimula virtuțile epocii victoriene și reprezenta o modalitate eficientă din perspectiva costurilor. Așa că, până la urmă, toate părțile implicate au avut de câștigat, inclusiv vizitatorii muzeului și, sperăm, cititorii articolului nostru.

Mai trebuie spus că V&A nu a fost singura instituție victoriană care a beneficiat de avantajele muncii voluntare a deținuților - și spectaculosul mozaic din Cripta Catedralei Saint Paul’s a fost realizat de Constance Kent, condamnată în 1865 pentru uciderea fratelui ei vitreg.

Pardoselile din mozaic au întâmpinat neașteptate intervenții, de pildă în timpul ultimului război, când au fost acoperite cu linoleum, dar au fost restaurate și redate publicului cu ocazia amplei renovări din 2006. Din loc în loc mai pot fi observate completările cu mozaic de aceeași nuanță și formă, dar cu un aspect firesc de nou.

 

 

 

Scara Ceramică

Una dintre cele mai interesante (și controversate) elemente de arhitectură interioară ale clădirii este Scara Ceramică, proiectată de arhitectul JW Wild și decorată în anii 1860 de Frank Moody, profesor al Școlii de Design din Londra, alături de studenții săi. Constrită din piatră de Cadeby și Portland, aceasta este complet îmbrăcată în mozaic, iar tavanele, arcele și pereții sunt decorați cu imagini detaliate în ceramică vitrificată. Printre reprezentările de aici, se pot vedea zeitățile Ceres, Mercur și Vulcan (simboluri pentru agricultură, comerț și industrie, dispuse în jurul globului pământesc), respectiv Apollo și Minerva – reprezentări ale poeziei, muzicii și artelor, grupate în jurul globului celest. Pardoseala scării constă dintr-un mozaic în stil roman, cu un zeu al apelor în centru, desenat de Moody. Piesele componente ale acestui mozaic au fost tăiate și asamblate tot de deținutele amintitei inchisori Woking.

Pardoselile muzeului în ansamblu sunt privite atent din punct de vedere estetic, pornind de la realizările din secolul al XIX-lea. Întâlnim inserții de bronz în pavimente de marmură (un cavaler medieval cu un leu la picioare), zone de parchet de stejar montat în ”V”, zone de pardoseli ceramice smălțuite de influență orientală. Nu putem să nu remarcăm profilele de protecție pentru trepte, adevărate piese decorative în alamă.

Desenele de pe pardoslei fac trimiteri la antichitatea greco-romană, la tradiția medievală a catedralelor și la simbolurile monarhiei, uneori chiar la inovativul Art Nouveau de dată mai recentă, cu formele lui curbe surprinzătoare. Acestea sunt sugestive și pentru tematicile galeriilor, care reflectă o istorie a artei de peste 5.000 de ani. Printre exponate sunt și modele medievale de mozaic, cu reprezentări heraldice, aduse din diverse locații ale Europei, dar și modele orientale, care amintesc de multiculturalismul Imperiului Britanic.

 

Un muzeu al premierelor

·        V & A, numit la un moment dat ”The South Kensington Museum” a fost primul muzeu din lume cu restaurant propriu – meniul fiind diversificat, pentru clasa I și a II-a, existând chiar și un meniu special pentru angajați.

·        A fost primul muzeu din lume care ilumina galeriile cu gaz lampant, pentru a permite vizitarea și seara.

·         Cea mai înaltă reprezentare din muzeu este o replică a Columnei lui Traian, având 35,6 metri și fiind de aceea amplasată în două turnuri separate.

·         O altă reprezentare celebră îl înfățișează pe David de Michelangelo (originalul în Florența), a cărui nuditate a șocat-o într-o asemenea măsura pe Regina Victoria încât la vizitarea muzeului de către demnitari statuia era retușata cu o frunză amplasată strategic.

·        Cea mai mică sculptură din muzeu datează din 1575 - 1580, are numai 5,5 cm înălțime și reprezintă o camee cu portretul Reginei Elisabeta I.

·         V&A e primul muzeu în care s-a expus fotografie și există în prezent o colecție de fotografii de artă.

·         Când s-au expus aici primele piese de mobilier Art Nouveau în 1901, a existat o controversă atât de mare încât exponatele au fost însoțite de o notiță care îi avertiza pe studenții școlilor de design să nu urmeze acest stil ”radical și reprobabil”.

·         În fine, V&A este primul muzeu din lume cu un departament de PR și tot primul în care s-a desfășurat un concert rock, în iulie 1973 – Gryphon.


Sisteme profesionale pentru pardoseli