În lunile mai și iunie, comunitatea arhitecților bucureșteni a parcurs o etapă importantă din activitatea sa ca branșă: alegerea Președintelui OAR pentru următorii 4 ani, alegerea membrilor Consiliului de Conducere Teritorial, ai comisiilor teritoriale de cenzori, de disciplină și a membrilor pentru Consiliul Național al OAR.
În urma alegerilor care au avut loc pe 28 mai 2022 la Conferința Teritorială Ordinară a Filialei București a Ordinului Arhitecților din România, funcția de președinte a revenit, din primul tur (187 de voturi din 254 exprimate), domnului arh. Emil Ivănescu. Domnia sa va conduce filiala București a O.A.R. pentru un nou mandat de 4 ani: 2022-2026. Conferința Teritorială Ordinară a Filialei București a Ordinului Arhitecților din România a avut loc în Aula Magna a Facultății de Drept din București și a avut pe ordinea de zi mai multe subiecte, printre care:
- votarea noului Regulament de organizare și funcționare al Filialei Teritoriale București a O.A.R.;
- prezentarea rapoartelor forurilor de conducere și comisiilor filialei pentru perioada 20018 – 2022;
- alegerile pentru o mare parte dintre funcțiile din cadrul filialei.
În cadrul Conferinței Teritoriale Extraordinare OAR București, desfășurată duminică, 19 iunie 2022, în Sala Frescelor a Universității de Arhitectură și Urbanism „Ion Mincu” București, s-au făcut noi alegeri pentru ocuparea a 31 de locuri în Consiliul Teritorial și 4 locuri pentru membrii supleanți în Comisia de Disciplină. De asemenea, pe 14 iulie 2022, a fost ales Colegiul Director Teritorial pentru mandatul 2022 – 2026.
Activitatea din ultimii 4 ani
În privința raportului general pentru 2018 – 2022, susținut de arh. Emil Ivănescu, au fost evidențiate 3 zone de acțiune: exercitarea profesiei de arhitect practician, interesul pentru orașul București și Casa OAR București din Str. Sf. Constantin. Proiect datorat și președinților anteriori, arhitecții Mircea Ochinciuc și Șerban Sturdza, noul sediu a devenit o locație extrem de importantă pentru branșă. În același context, merită menționate câteva activități și acțiuni importante ale ordinului bucureștean în acești ani:
- s-a pus un accent deosebit pe colaborările cu primăriile de sector și Primăria Generală a Capitalei;
- s-au depus eforturi pentru a păstra același standard de activitate în contextul dificil din ultimii ani (pandemia COVID-19 și Războiul din Ucraina);
- lansarea platformei Agenda Urbană în 2020;
- dezvoltarea Glosarului de termeni și definiții din normele pentru construcții;
- platforma de patrimoniu și platforma pentru recuperarea materialelor din case vechi;
- acces la biblioteca de standarde prin parteneriatul cu ASRO;
- programe precum Expo Hub și B2B Hub OAR București;
- proiectul pilot „Antreprenoriat pentru arhitecți”;
- colaborări și parteneriate cu Uniunea Arhitecților din România, Asociația Societăților de Arhitectură din România, UAUIM, Registrul Urbaniștilor;
- acțiuni de sprijin umanitar pentru seniorii arhitecți în timpul pandemiei, respectiv pentru refugiații din Ucraina;
- creșterea numărului de membri cu aproximativ 5%;
Activitatea în această perioadă s-a bazat pe interacțiunea între membri, activități specifice branșei, discuții (grupuri de dialog) și acțiuni demarate pe toate palierele administrative ale Bucureștiului, cu toate entitățile implicate. S-au încheiat protocoale de colaborare cu toate primăriile de sector, cu câteva puncte cheie: autorizările, digitalizarea și achizițiile publice prin concurs de soluții, foarte multe primării dorind să participe la aceste achiziții. În același timp, a fost relansat și susținut un nou Plan Urbanistic General al Capitalei, pentru care au fost aduși la aceeași masă constructori, organizații profesionale și factori din zona academică. Activitățile s-au bazat pe câteva componente importante: Consiliul Teritorial, Colegiul Director și grupurile de lucru. Au fost menționate următoarele grupuri de lucru: Spaţiul public (coordonator arh. Raluca Vișinescu), Legislaţie (arh. Andrei Fenyo) și Patrimoniu (arh. lulia Stanciu).
Comisia Teritorială de Disciplină a remarcat, în urma sesizărilor primite, următoarele fenomene:
- arhitecții ajută beneficiarul să construiască cât mai mult, fapt ce atrage nemulțumirea vecinilor;
- este nevoie de implicare și profesionalism, precum și de aplanarea conflictelor care apar;
- comisia de disciplină este privită foarte des ca o soluție pentru arhitecți.
Un nou mandat
Președintele nou ales, Emil Ivănescu, și-a susținut candidatura cu o serie de angajamente care vin în continuarea mandatului anterior: o relație pe fundamente corecte cu administrația, indiferent de culoare politică, colaborarea cu asociaţii, ONG-uri, pe toate palierele ce definesc centrii de putere; astfel, OAR București va deveni un ordin puternic, o entitate deschisă, cu care se poate colabora. A propus un plan de management strategic cu 25 de programe flexibile, pe componentele exercitarea profesiei, oraș/patrimoniu, comunitate. În opinia domniei sale, accentul trebuie pus pe câteva elemente:
- sprijinirea birourilor de arhitectură, indiferent de mărimea lor, în funcție de problemele pe care le întâmpină;
- cursuri la facultățile de profil care să ajute în misiunile din stagiu;
- formarea arhitecţilor pentru administrație încă din școală;
- importanța relației arhitect-antreprenor;
- cursuri de formare, ateliere gratuite oferite membrilor într-un sistem cu indicator de performanţă;
- votul online;
- deblocarea situației la nivel de reglementare, luând exemplu de la alte organizații profesionale;
- un consiliu teritorial amplu, cu impact, având mai multe grupuri de lucru;
- grija pentru patrimoniu – reabilitarea clădirilor vechi, nu doar construcții noi;
- Casa OAR – sediul să devină tot mai mult un centru pentru comunitate;
- protecția arhitectului, asistență juridică gratuită, un sistem de asigurare.