În perioada 10 – 13 ianuarie am participat la o nouă ediție a celei mai importante expoziții mondiale din domeniul pardoselilor și finisajelor pentru pardoseli, DOMOTEX – Hanovra 2020. La eveniment au fost prezenți, în cele 4 zile de târg, circa 35.000 de participanți – 70% dintre aceștia din alte țări decât Germania. Firmele expozante, în număr de peste 1.400 din 60 de țări ale lumii, au venit în întâmpinarea vizitatorilor cu produse și soluții care reflectă cele mai noi tendințe în acoperiri pentru pardoseli interioare și exterioare, precum și în designul interior. Prezenți la eveniment, am stat de vorbă cu reprezentanți ai unor branduri și organizații relevante pentru piața românească.
Tema târgului a fost „ATMYSPHERE”, evidențiind aspecte care contribuie la sentimentul de bunăstare, promovând în același timp naturalețea și durabilitatea. În cadrul conferințelor, prezentărilor organizate, dar și în contextul întâlnirilor de afaceri curente, s-a vorbit mult despre schimbări – pe toate coordonatele: digitalizare, sustenabilitate, design, sisteme de punere în operă etc. A fost remarcat de asemenea un rol tot mai important al așa-numiților ”influenceri”, pe care departamentele de marketing ale companiilor îi iau tot mai mult în serios, atâta vreme cât aceștia își dovedesc competența și conectarea nemijlocită la viața branșei.
Gradul de internaționalizare a evenimentului a fost la nivel ridicat, ca de obicei. Conform organizatorilor, 60% dintre vizitatori au fost europeni, 25% din Asia și 10% din America, majoritatea covârșitoare (90%) persoane cu funcție decizională într-o companie sau un proiect. În acest context, s-a desfășurat hub-ul de meserii calificate ”Treffpunkt Handwerk”, în cadrul căruia și-au demonstrat îndemânarea numeroși montatori de pardoseli din întreaga lume, inclusiv din România, mizând pe tehnicile tradiționale de lucru, cu intervenția cât mai redusă a noilor tehnologii. Pe lângă un masterclass organizat de Workcamp Parquet, vizitatorii târgului au mai putut participa la prezentări ale unor specialiști care au vorbit despre ultimele tendințe în pardoseli, aspecte economice sau tehnologice ale pieței de profil. Când vorbim de Domotex, ne referim la zeci și zeci de asemenea mini-evenimente, susținute de specialiști tehnici, designeri, arhitecți, dezvoltatori ș.a.m.d. în numeroasele săli ale complexului expozițional și în zone speciale amenajate de organizatori.
Ca în fiecare an, Domotex a fost ocazia pentru a fi acordate premii celor care activează în această industrie: Carpet Design Awards, Carpet Star Award și Parkett Starr Award. În ansamblu, vizitatorii și expozanții au apreciat pozitiv această ediție a târgului, ținând cont de procentul mare de profesioniști și firme specializate care au participat. Următoarea ediție a târgului va avea loc în perioada 15 – 18 ianuarie 2021, la Hanovra, în aceeași locație.
Brandurile LOBA și WAKOL au fost reprezentate în tandem, ca de fiecare dată, oferind sisteme complete pentru montarea și finisarea pardoselilor de orice tip. Specialiștii celor două companii producătoare nu s-au mulțumit doar să prezinte noutățile, ci le-au și pus în operă, atrăgând atenția unui public numeros. Linia de produse pentru finisarea pardoselilor din lemn Lobadur a fost optimizată cu ajutorul unor aditivi care creează noi efecte cromatice și de luciu. Astfel, pardoselile din lemn pot căpăta fie nuanțe deschise scandinave, fie nuanțe mai închise, calde, asemănătoare lacurilor pe bază de solvent, produsele Loba fiind însă pe bază de apă, fără solvenți. De asemenea, au fost prezentate noile materiale pentru șlefuire din gama Lobasand. Sub brandul Wakol a fost lansată noua rășină MS 315, destinată reparării fisurilor din șapă și acoperirii zonelor de îmbinare sau rost, oricare ar fi natura acestei șape, inclusiv mastic bituminos. Adezivul monocomponent pentru pardoseli din lemn și plută Wakol MS 262 are o nouă formă de prezentare, în recipiente de 18 kg, iar pentru aplicarea de dale PVC sau cauciuc pe suprafețe verticale a fost creat noul adeziv Wakol MS 552. Toate aceste produse sunt concepute cu emisii foarte scăzute de substanțe volatile.
În cadrul standului Decora SA am putut vedea gama de underlay profesional, produse speciale dedicate pentru orice pardoseli flotante sau lipite, pentru uz comercial sau rezidențial. Impresionante au fost, de asemenea, noile pardoseli flotante cu aspect de lemn, obținute din minerale naturale și polimeri. Rezistente precum gresia, dar calde și fine la atingere, acestea sunt impermeabile, extrem de stabile dimensional (chiar și la încălzirea în pardoseală), având aplicații în numeroase domenii unde montajul trebuie să fie rapid, curat și aplicabil pe suprafețe mari fără rosturi.
Investind în cercetare și dezvoltare, Decora a devenit în ultimii ani lider european pe segmentele de piață pe care activează.
La standul Vetedy Group, producător de pardoseli din lemn exotic pentru interior și exterior, am putut vedea noile game având forme, dimensiuni și finisaje adaptate tendințelor actuale în design.
Acestea pot fi achiziționate și în România prin intermediul firmei FLOORS4YOU. Avantajele acestor pardoseli sunt nu doar calitatea și noblețea lemnului atent selecționat, ci și montajul cu sisteme de prindere proprii, patentate, care asigură rapiditate la punerea în operă și un aspect deosebit al acoperirii rezultate, sistemele de fixare fiind complet ascunse. Vetedey este un grup internațional localizat în Luxemburg, Belgia, Camerun și Indonezia, în ultimele două țări având suprafețe concesionate proprii pentru producția de lemn exotic.
Producătorul de profile pentru pardoseală Küberitși-a anunțat public obiectivul de a produce și distribui în cel mai eficient mod de economisire a energiei. Conceptul eco pro³ se bazează pe o abordare durabilă, împreună cu dezvoltarea profilelor profesionale de înaltă calitate, noua etichetă evidențiind faptul că produsele Küberit sunt realizate printr-un proces de reciclare cu buclă închisă, o practică benefică pentru mediul înconjurător. Circa 70% din producție (care se ridică anual la 1.500 de tone de profile) este obținută acum din aliaje de aluminiu reciclat, după ce în ultimii doi ani niciun produs fabricat astfel nu a înregistrat reclamații privind calitatea.
Din perspectiva designului, Küberit mizează pe un aspect mai rafinat prin introducerea a două variante de finisaj periat pentru anumite profile de pardoseală: silver și platinium, concepute pentru a fi în ton cu tendințele din designul interior.
La standul Rubio Monocoat am putut vedea multitudinea impresionantă de culori pe care le poate lua lemnul cu ajutorul finisajelor protectoare (uleiurilor) sau al pre-tratării care conferă un aspect vintage. Rubio – Belgia are peste o sută de ani de experiență în producția de materiale pentru montajul și finisarea pardoselilor din lemn.
Un stand generos a avut producătorul de parchet FLO.IT, membru al Florian Group, unul dintre cei mai mari jucători europeni de pe piața produselor din lemn. În oferta acestuia se pot regăsi game de parchet masiv din stejar sau nuc, respectiv variante stratificate (dublu, triplu sau multi) cu strat final din aceleași esențe.
Gama din lemn termotratat este destinată în general soluțiilor de pardoseli outdoor.